Vintage kavramı ve ürünleri çok uzun zamandır hayatımızda önemli yer aldı. Peki bunun Ikea ile alakası nedir derseniz; şu anda büyük trend haline gelen vintage Ikea mobilyaları. Bu ara birçok mecrada yer almasının üstüne, açık arttırmada bile satılan ürünleri var. Özellikle 1950-80 yılları arasındaki ürünlerin alıcısı çok fazla ve internet satışlarında bir efsaneye dönüşmüş durumda.
İsveçli mega marka Ikea, Småland doğumlu Ingvar Kamprad (1926) tarafından 1943'te kuruldu. Efsaneye göre Kamprad, çocukken bile kendi işini kurma konusunda büyük hayallere sahipti ve Ikea'yı 17 yaşında babasından aldığı borç karşılığında şirketini kurdu. Ikea ismi de kendi adının ve büyüdüğü çiftliğin adlarının kısaltılmasından geliyor: "Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd." Şirketin felsefesi İsveçli sosyalist bir çıkışı ele alıyordu: "Durumu iyi olmayan insanlara, iyi olanlarla aynı fırsatlar verilmelidir." Ikea’nın bu felsefesi özellikle 1960'larda üretimdeki yenilikler ve gelişmeler sayesinde bambaşka boyuta geldi; yonga levha ve plastik malzemelerin geliştirilmesiyle hem üretimi kolaylaştı hem de daha büyük bir trend haline geldi. Artık marka 1970'lerde, İsviçre, Almanya, Avustralya, Kanada, Avusturya ve Hollanda'ya kadar mağazalar açarak genişledi. Buna ek müşteriler için self servis depolama alışverişi ve dağıtım yönetimi için bilgisayar sistemlerini sunan ilk mobilya şirketlerinden biri oldu. Bundan sonrasını çok da anlatmaya gerek yok; sonuçta, hepimizin evinde mutlaka en azından bir parçasının bulunduğu bir evrensel marka fenomeni haline geldi.
Ikea, 75. doğum gününü kutlamak için 1950'lerden 2000'lere kadar yeniden piyasaya sürülen parçaları içeren bir dizi mobilya koleksiyonunu piyasaya sürüyor. Son 75 yılın en popüler ve ikonik ürünlerinden bazılarını üç farklı koleksiyonda tekrar sundular. Her bir koleksiyon 20 yıllık döneme ait mobilyaları içeriyordu.
Ikea'nın cazibesi, ‘midcentury’ tarzına olan benzerliğini kullanarak toplu üretimle bunun ötesine geçiyor olması. Özellikle 1960-80 yılları içerisindeki birçok kült ürünle herkesin evine giriş sağladı.
Vintage Ikea oturma ürünlerinin ortalama fiyatı 3.000’lerde; son üç senedir bu fiyatın yüzde 50 arttığını gözlemliyor uzmanlar, ki bu çok enteresan bir geri bildirim.
Ikea’nın çok fazla ikonlaşmış ürünü mevcuttur; “Tore “çekmeceleri (1958), “Regal” kitaplık (1959), “Thonet” Ölga iskemle (1961), bu ürünler markanın çok büyük başarı rekorlarını sağlama sebeplerinden bazılarıdır…
Vintage Ikea oturma ürünlerinin ortalama fiyatı 3.000’lerde; son üç senedir bu fiyatın yüzde 50 arttığını gözlemliyor uzmanlar, ki bu çok enteresan bir geri bildirim.
Peki insanların bu tasarımları hala beğenmesi neyin göstergesi acaba? Bence aşina olmanın getirdiği rahatlık ve konfor, hele ki son senelerde buna gitgide ihtiyacımızın olmasıyla bence bu trend daha da sürecek. Bir diğeriyse ulaşılırlık, herşeyin gereğinden daha fazla pahalı olma trendi uzun zamandır her kesimi farklı şekilde etkiliyor ve insanlar trend yani günümüze uygun olan, daha zamansız, basit ve iddiasız mobilya ve malzemelere gitgide daha çok yönelecek. Hayatın saniyelik olduğunun her an gözümüze sokulduğu bir zamanda, artık bir mobilyaya binlerce Euro vermek gitgide ‘uncool’ bir hale gelecek.
Onun için de Ikea gibi trendleri bu kadar hızlı şekilde insanlara ulaştırabilen markalar büyük marka olarak şimdilik kalabilecek; bunun en güzel tektsil örneği de Zara bence. Hem evrensel hem de yerele indirgeyebiliriz. Bugün Türkiye bence hala birçok bu tarz markaların eksikliğini çekiyor; ya çok üst butik ürünler ve lüks markalar geliyor ya da yapı gereçleri marketleri gibi markalar var. Bir markanın geçerliliğini, yıllar içerisinde korumasının en güçlü örneklerinden biri olduğu kesin.