İki iş insanını ve bir sanat profesyonelini bir araya getiren Gallery MAS'ın kuruluş serüvenini sizden dinleyebilir miyiz?
Moris Sabaner: 40 yıllık dostum Albert sanata olan yakın ilgimi bildiği için bu projeyle geldi. Sabiha'yı ve galerisini zaten bir sanatsever olarak yıllardır takip ediyordum. İlk toplantımızdan 10 gün sonra şirketimizi kurduk. Tabii bu kadar hızlı karar verip harekete geçmemizde her üçümüzün de pozitif ve heyecan yüklü kişilikler olmasının etkisi var.
Albert Nahmiyas: Projeyi ilk Sabiha'dan dinledim. Klasik eser toplayan mütevazı bir koleksiyoner olarak son dönemde çağdaş sanatla ilgileniyor ve öğrenmeye çalışıyordum. Moris'in ilgisi benim merakımla birleşince çok hızlı bir şekilde yola koyulduk. Ortak ilgilerimizin şekillendirdiği proje bizi çok heyecanlandırdı ve bir araya gelmemize önayak oldu. İşin içinde teknolojinin yer alması ve hepimizin ilk deneyimi olması aslında ortaklaşa kararlar alıp hızlı ilerleyebilmemizi sağladı.
Sanat dünyasında gördüğünüz hangi boşluk sizi böyle bir platform kurmaya itti?
Sabiha Kurtulmuş: Sanat dünyası diğer bütün kurumlar gibi pandemi döneminde çok hızlı bir şekilde dijitalleşti. Özellikle pandeminin ilk yılında galeriler çevrim içi sergilerle, sanatçılar canlı yayınlarla, müzayedeler de online satışlarla bu süreci aktif bir şekilde geçirmeye çalıştı. Bizler koleksiyonerlerimize yıllardır sergilerle birlikte dijital olarak da ulaşıyorduk. Ancak pandemi bu durumu kalıcı hale getirince neyi farklı yapabiliriz diye düşündük. Bu süreçte birbirine benzer 100'ün üzerinde online sanat platformu aktif oldu. Onların arasında bizi farklı kılan; sanatçı keşfi yapılan bir site değil, Türk çağdaş sanatının öne çıkan en önemli sanatçılarının küçük ebatlı eserlerini sergileyip satışa sunuyor olmamız. Yeni genç koleksiyonerlere ve Türkiye'nin her yerinden sanatseverlere ulaşmayı hedefledik.
Ebru Döşekçi, "Click", polyester ,otomobil boyası, 2020
Gallery MAS'ın çizgisini nasıl tarif edersiniz? Galerinin bünyesindeki sanatçıları sizden dinleyebilir miyiz?
S.K.: MAS yeni sanatçı keşfi yapılan bir site değil. Güncel ve sanatseverlerin takip ettiği değerli sanatçılarımızın son dönem çalışmalarından seçilen küçük ebatlı işlerini satışa sunuyor. Site daha fazla bilgi almak isteyenleri sanatçıların sitesine ya da galerisine yönlendiriyor. Dolayısıyla galerilerle de iş birliği içindeyiz. Yine koleksiyonerlerle de birebir çalışacağımız ikinci el sanat eseri satış bölümümüz olacak. Sanatçı listemizi de 50 güncel sanatçı ve yapıtları olarak sınırladık. Bu sayı ve içerik belli bir süre sonra tekrar revize edilecektir. Sanatçı listemiz ise Mehmet Güleryüz'den Burcu Perçin'e, Kemal Seyhan'dan Leyla Emadi'ye kadar her daim güncel ve aktif sanatçıların küçük ebatlı işlerini içeriyor.
Gallery MAS "Sanat yapıtını ebatla sınırlandırarak izleyiciye sunmak" motto'suyla hareket ediyor. Bunu biraz açabilir misiniz?
S.K.: Ebat bizi diğer aktif dijital sanat platformlarından ayrıştırıyor. Sanatçı sergileri genellikle çok farklı boyutlu eserleri içerir. Sanatseverler de özellikle ilk alımlarında daha net bir ayrıma yönelmek istediklerinde bizim site bir seçenek olarak öne çıkacaktır. Yeni genç koleksiyonerlerin yanı sıra daha küçük ebat eser bakan ve arayan alıcılar için de bir alternatif olacağımızı söyleyebilirim.
Sanatçı ve eser seçimini hangi kriterlere göre yapıyorsunuz?
S.K.: 25 yıllık bir sanat profesyoneli olarak uzun yıllar işlerini çok iyi bildiğim, hepimizin takip ettiği, sanat dünyamızda iz bırakan isimleri hedefledik. Belli bir yaş kriterimiz yok, her daim güncel olan değerli isimleri sunuyoruz.
Platformun işleyişi nasıl olacak? Sanatseverlerin esere erişimi ve satın alma süreçlerinden bahsedebilir misiniz?
S.K.: Sanat eserlerini en net şekilde gösteren ve bilgi veren oldukça minimal ve kullanışlı gallerymas.com adında bir sitemiz var. Sanat eserlerini girdiğiniz anda görebiliyor ve alabiliyorsunuz. Bunun için bir üyelik bedeli yok. Üzerinde çalıştığımız ikinci el satışı ise üyelik ve teklif usulü olarak faaliyet gösterecek.
Burcu Perçin, "Doğaya Saygı", fotoğraf üzerine yağlıboya, 2020
Sanata ulaşabilirlik çevrim içi platformlarla beraber sizce nasıl bir ivme kaydetti?
A.N.: Çevrim içi platformların sanat eserlerine daha rahat ulaşılabilirliğinin yanı sıra en büyük avantajlarından biri fiyatlandırma konusunda şeffaf oluşlarıdır. Alıcının takip ettiği bir sanatçının işlerini ve fiyatlarını kıyaslayabilmesi çevrim içi platformlar sayesinde oldukça kolaylıkla sağlanmaktadır. Pandemiden önce zaten var olan çevrim içi platformlara olan ilginin pandemiden sonra da artarak devam edeceğine inanıyorum.
Günden güne dijitalleşen sanat dünyasında sizce galeriler ne gibi temeller üzerine inşa edilmeli? Siz bu konuda ne gibi adımlar attınız?
S.K.: Eğer gündem dışı kalmak istemiyorsanız dijitalleşme kaçınılmaz. Belli isimlere ve ebatlara ulaşmak için fiziki mekan gerekmiyor. Ancak sanatın ana doğası olan sanat eseri ve izleyicisinin buluşması bir gereklilik ve bu özelliğini korumaya devam edecek. Online portallar hızlı bilgi almak ve belli özellikteki alışverişler için önemli olacak. NFT ve Crypto Art piyasasını da şimdilik yakından izlemeye devam ediyoruz. Henüz ayaklarının sağlam basmadığını düşünüyorum. Biraz daha yasal düzenlemelerinin oturması gerekiyor. Sanata adapte edilmesi ise farklı okumalar ve anlayışlar gerektiriyor. Teknolojiye sanata en iyi ve hızlı ulaşılır kaynaklardan biri olarak bakıyoruz.
Mehmet Güleryüz, İsimsiz, el yapımı kağıt üzerine ekolin, 2018
Pandemi sürecinde sanata ilgi artarken, birçok kişi koleksiyonuna yeni eserler kattı. Sizce galeriler bu dönemde artan talebi karşılayabildi mi? Bu süreci nasıl değerlendiriyorsunuz?
S.K.: Pandemi sanat satışlarını ciddi bir şekilde hızlandırdı. Her ülke gibi biz de lokal sanatçılarımıza yöneldik. Seyahat edememek insanların yaşam alanlarını, konforlarını geliştirmesine olanak sağladı. Uzun süredir zor durumda olan sanat sektörüne pandeminin pozitif katkısı oldu diyebilirim.
Gallery MAS'a dair hayalleriniz neler?
S.K.: Sadece yerelde değil uluslararası sanat platformlarında takip edilmek, sanatçılarımızı dijitalden yurt dışına satabilmek, koleksiyonlara sokmak, döviz kurunun sanatın uluslararası dolaşımını çok ciddi bir şekilde neredeyse sıfırladığı bugünlerde online olarak sanatçılarımızı en azından dijitalde görünür kılmak.