EROL TABANCA İLE SANAT SEKTÖRÜNDE NORMALLEŞME

Eskişehir’de yer alan Odunpazarı Modern Müze (OMM)’nin kurucusu ve koleksiyoner Erol Tabanca’dan yeni normali dinliyoruz.

ABONE OL
19 Haziran 2020 Cuma 18:47 | Son Güncellenme:
6 dakika okunma süresi
EROL TABANCA İLE SANAT SEKTÖRÜNDE NORMALLEŞME

Normalleşme süreci ile  birlikte koleksiyoner alışkanlıklarında ne gibi değişiklikler gözlemleyeceğiz? Online alımların artacağını düşünüyor musunuz?

Pandemi sürecinde herkes gibi sanatseverler olarak koleksiyonerler de sürece hızla adapte olan çevrimiçi platformları takip ettiler. Bu anlamda dijital sürecin hızlı yönetimi önemliydi. Pandemi öncesi Artsy, Artprice, Sotheby’s, Christie’s gibi online olarak eserleri takip edebildiğimiz kanallar ve tabii ki Google Arts&Culture gibi sergileri gezebildiğimiz platformlar nedeniyle dijital mecralara bir aşinalığımız olduğunu söyleyebiliriz. Ancak alım konusuna gelince kişisel olarak ben, eserleri yakından görmeyi ve mümkünse hikayesini dinlemeyi tercih ederim. Özellikle eskiye oranla daha rahat vakit ayırabilmenin keyfinden dolayı, önceliğim her zaman eseri birebir yerinde izleyebilmek olur ancak bu durum online kanalları hiçbir zaman değerlendirmeyeceğim anlamını taşımıyor elbette. Dijital alternatif olsa bile -ki bu da gerekli- yine de birçok kişinin benim gibi fiziki alana öncelik vereceği kanaatindeyim.

Pandemi sürecinden sanat piyasası nasıl etkilendi? Koleksiyoner izleğinden anlatabilir misiniz?

Pandemi tabii ki tüm sektörleri olduğu gibi sanatı da büyük oranda etkiledi. Galeriler, müzeler, tiyatrolar gibi yaptıkları çalışmalarla hepimize çok önemli değerler kazandıran, ufkumuzu genişleten kurumların fiziki etkinlikleri bir anda durdu. Tüm sanat kurumları, sanat destekçileri ve hepsinden önemlisi sanat üreticileri toplumlara katkıları açısından tartışmasız en önemli değerler arasında. Bu süreçte, tüm dünya ile eş zamanlı bir şekilde ülkemizde de insanlarımızın sanata tutunmasını, sanatla moral bulmasını görmek, bunu bize bir kez daha gösterdi. Dileğim, hepimizin bu süreci mümkün olduğunca yara almadan atlatabilmesi. Sanatçılarımızın bu süreçten yeni üretimlerle çıkacaklarını düşünüyorum. Mevcut sergi planlarının, etkinliklerin fiziki olarak durması engelinin yanı sıra devam edecek olan süreçte biraz daha zorlu bir dönem geçireceğimizi söyleyebilirim. Galerilerimiz ve müzelerimizin, geniş anlamda kültürsanat kurumlarımızın normalleşme sürecinin ilk adımlarında ziyaretçi açısından biraz zorlanacakları bir süreç olacaktır. Ancak birlik ve beraberlik ile bugünlerin aşılacağına inanıyorum. Bunun yanında sanat piyasasının bu süreci çok iyi yönettiğini, izleyiciyle olabildiğince temasta kalarak, yeni iletişim yöntemleri üzerine giderek bu süreçte başarılı olduğunu düşünüyorum. Bu vesileyle bu konuya emek veren herkese, hem gündem üzerine bildirdikleri görüşleri hem de sanat üzerine yaptıkları kıymetli paylaşımlarından ötürü teşekkür etmek isterim.

Pek çok sergi dijitale taşındı. Sizce dijitalleşme pandemi karşısında üretilen bir çözüm mü? Yoksa sürdürülebilirliği var mı? Pandemi sonrasında da dijital sergilerle karşılaşmayı beklemeli miyiz?

Dijital sergiler pandemi süreciyle ön plana çıktı ama aslında bir süredir hayatımızda mevcutlardı. Ben bu süreçten sonra yeni önermelerle gelişebileceğini düşünüyorum. Ancak yine de fiziki olarak sergiyi deneyimlemek her zaman ön planda olacaktır diye düşünüyorum. Eseri, malzemesini görmek, duygusunu almak, hikayesini hissetmek çok başka bir haz. Mümkünse çalışmayı sanatçısından dinlemek, anlamak ufkunuzu yenileyebilmek demek.

Pandemiden en çok etkilenen gruplardan birinin bağımsız sanatçılar olduğunu göz  önünde bulundurursak,  gelecek alımlarınızda  bağımsız sanatçıları desteklemeyi düşünür müsünüz?

Pandemi öncesi olduğu gibi pandemi sonrasında da tüm sanatçılarımızla diyaloglarımız devam edecek. Koleksiyonumda bağımsız sanatçıların eserleri var ve tabii ki temsiliyeti olan, olmayan tüm sanatçılarımızla iletişimimize elimizden geldiğince devam edeceğiz. Hepimizin bu süreci birbirimizi dinleyerek, anlayarak, destekleyerek atlatacağını düşünüyorum.

Pandemi döneminde fuarlarla ilgili farklı gelişmeler oldu. Örneğin, bazı fuarların çevrimiçi alanda eser sergilediklerini ve aktif duruma geldiklerini gördük. Fuarların gelişimiyle ilgili düşünceleriniz neler? Koleksiyoner olarak fuarların çevrimiçi alanda aktif duruma gelmesi nasıl bir etki yaratır?

Yurt dışında Frieze, ARCOlisboa son dönemde takip ettiğim fuarlar. Yine Art Basel izleyicileriyle iletişim halinde. Takip edebildiğim kadarıyla, katılımcı galeriler, özellikle “booth”larında yer alan sanatçılar üzerine paylaştıkları videolarla, konuşmalarla fuarı destekleyen bir iletişim yarattılar. Elbette fuarların çevrimiçi platformlarda da aktif olması günümüzde bir gereklilik. Online alternatif programlar ve yeni yaklaşımlar fuarlar için de söz konusu olacaktır mutlaka. Fakat fiziki fuarların devam edeceğini ve etmesi gerektiğini düşünüyorum.

EN ÇOK OKUNANLAR

The Longevity Suite Açıldı
The Longevity Suite Açıldı

The Longevity Suite Açıldı

1 dakika okunma süresi
Öne Çıkan 2025 İlkbahar/Yaz Trendleri
Öne Çıkan 2025 İlkbahar/Yaz Trendleri

Öne Çıkan 2025 İlkbahar/Yaz Trendleri

6 dakika okunma süresi
Z Raporu: Mina Derman
Z Raporu: Mina Derman

Z Raporu: Mina Derman

22 dakika okunma süresi
Kadın Kadına Gidebileceğiniz İlham Verici Rotalar
Kadın Kadına Gidebileceğiniz İlham Verici Rotalar

Kadın Kadına Gidebileceğiniz İlham Verici Rotalar

12 dakika okunma süresi
ALEM Talks Podcast: Tanem Sivar Dirvana
ALEM Talks Podcast: Tanem Sivar Dirvana

ALEM Talks Podcast: Tanem Sivar Dirvana

1 dakika okunma süresi

DAHA FAZLASI

Güven, Sevgi ve Saygı Çerçevesinde Yılları Deviren Hande Soral ve İsmail Demirci
Güven, Sevgi ve Saygı Çerçevesinde Yılları Deviren Hande Soral ve İsmail Demirci

Güven, Sevgi ve Saygı Çerçevesinde Yılları Deviren Hande Soral ve İsmail Demirci

Begüm Kıroğlu'nun Yeni Yıl Dilekleri
Begüm Kıroğlu'nun Yeni Yıl Dilekleri

Begüm Kıroğlu'nun Yeni Yıl Dilekleri

Sanatla Büyüyen Bir Koleksiyoner: Ayda Elgiz Güreli
Sanatla Büyüyen Bir Koleksiyoner: Ayda Elgiz Güreli

Sanatla Büyüyen Bir Koleksiyoner: Ayda Elgiz Güreli

Safilo Group CEO'su Angelo Trocchia ile Gözlük Modası
Safilo Group CEO'su Angelo Trocchia ile Gözlük Modası

Safilo Group CEO'su Angelo Trocchia ile Gözlük Modası

Serpil Şenyüz Kut ile Sıcak ve Samimi Bir Yılbaşı Sofrası
Serpil Şenyüz Kut ile Sıcak ve Samimi Bir Yılbaşı Sofrası

Serpil Şenyüz Kut ile Sıcak ve Samimi Bir Yılbaşı Sofrası

TIME 100 Listesinden Bir Mimar: Mina Hasman
TIME 100 Listesinden Bir Mimar: Mina Hasman

TIME 100 Listesinden Bir Mimar: Mina Hasman

Ebeveynliğe Heyecan Dolu Bir Başlangıç: Zeynep Tuğçe Bayat ve Cansel Elçin
Ebeveynliğe Heyecan Dolu Bir Başlangıç: Zeynep Tuğçe Bayat ve Cansel Elçin

Ebeveynliğe Heyecan Dolu Bir Başlangıç: Zeynep Tuğçe Bayat ve Cansel Elçin

Lara Kurdoğlu: Hayatı Anlama Yolculuğu
Lara Kurdoğlu: Hayatı Anlama Yolculuğu

Lara Kurdoğlu: Hayatı Anlama Yolculuğu

Sinem Ekşioğlu'ndan 2025'e İlham Veren Masa Set Up'ları
Sinem Ekşioğlu'ndan 2025'e İlham Veren Masa Set Up'ları

Sinem Ekşioğlu'ndan 2025'e İlham Veren Masa Set Up'ları

Cesur Seçimleri ve Özgün Kimliği ile Ahu Yağtu
Cesur Seçimleri ve Özgün Kimliği ile Ahu Yağtu

Cesur Seçimleri ve Özgün Kimliği ile Ahu Yağtu

Tutkulu Bir Koleksiyoner: Mustafa Taviloğlu
Tutkulu Bir Koleksiyoner: Mustafa Taviloğlu

Tutkulu Bir Koleksiyoner: Mustafa Taviloğlu

Buse Terim'in Yeni Yıl Dilekleri
Buse Terim'in Yeni Yıl Dilekleri

Buse Terim'in Yeni Yıl Dilekleri