Ergin İnan İle 80.Yaş Özel Sergisi Üzerine Sohbet

Rengin ve ışığın usta ismi Ergin İnan, EArt Galeri'de 80. yaşını Fatma Batukan Belge'nin küratörlüğünde unutulmayacak bir sergiyle kutluyor. “Bu sergide ışığı, rengin içine gizliyorum.” diyen çağdaş sanatın önemli ismi İnan'ın, geçmişten bugüne uzanan sanat serüvenine ortak oluyoruz.

ABONE OL
9 Kasım 2022 Çarşamba 10:58 | Son Güncellenme:
23 dakika okunma süresi
Ergin İnan İle 80.Yaş Özel Sergisi Üzerine Sohbet

Malatya'da başlayan serüveniniz İstanbul ve Almanya'da devam etmiş. Kendinizi keşfetme süreciniz nasıl bir ortamda gerçekleşti?

Malatya'da başlayan serüvenimde İstanbul, Berlin, Münih, Belçika gibi pek çok şehirde yer aldım. Malatya'dan çocukken dürtüsel olarak ürettiğim resimlerim vardı. Resim yapmak, çizmek benim için önemliydi her zaman. Malatya'dan İstanbul'da geldiğimde gözümü Hukuk Fakültesi'nde açtım. Devasa kitaplar önüme koyuluyor, insanlar bir şeyler anlatıyor ama ben kendimi oraya ait hissetmiyorum. Bir türlü hukukla bağ kuramadım o dönemde. Medeni Hukuk hocamız vardı Hıfzı Velidedeoğlu, derslerde hep onun yumuşak yüzünü çizerdim. Böyle olmayacağını anladığımda Tatbiki Güzel Sanatlar Yüksekokulu'nun yetenek sınavına girip onu kazandım. Alman disiplinini benimseyen, Bauhaus ekolünün bir yansıması olan okul, benim için büyük bir şans idi. Hocalarım çoğu Alman'dı, böyle bir ortamda sanat adına pek çok şey öğrendim. Lise eğitiminden gelen resim anlayışını bu eğitim başka bir boyuta taşıdı. Bu öğrenimde beni başka bir boyuta taşıyan bir diğer kişi ise hocamız Carl Gremminger'di. Örneğin Carl Gremminger ders için cam aldırır, hepsini yere atar "Bu aksiyon da işte bir sanat." derdi. Carl Gremminger, entelektüel birikimi olan, yedi dil bilen, felsefe tutkunu bir insandı. Aynı zamanda Mevlana aşığı olan Gremminger, derste bize Mesnevi okurdu. Ben ondan sonra Mevlana'nın Mesnevi kitabını alıp, başucu kitabı yaptım. Eserlerimde Mevlana'dan birçok ize rastlayabilirsiniz. Sanat hayatımdaki ilk ışık, Gremminger'den geldi diyebilirim. Sonrasında Almanya'nın tanıdığı fırsatlarla sanat yaşamımı şekillendirdim. 1970 senesinde kazandığım bursla iki sene Münih Akademisi'nde ihtisas yaptım. 1978 yılında ise doçentlik bursu kazandım. Münih ve Berlin'de araştırmalar yaptım bu burslarla. 1983'te ise Berlinli Sanatçılar bursuna hak kazandım. Alman disiplini birçok çalışmama yansıdı.

Geçmişten bugüne sanat yaşamınıza yön veren olaylar nelerdi?

Gremminger ile başlayan kıvılcım Alman Hungerberg'in öğrencisi olmamla devam etti. Tatbiki Güzel Sanatlar Yüksekokulu'nu bitirdikten sonra Hungerberg'in asistanlığını yapmaya başladım. Bu dönemde Salzburg Yaz Akademisi'nde dersler aldım. Burada çok ünlü soyut ekspresyonist İtalyan Imigido Vegivada ile çalışma fırsatı yakaladım. O dönemde çok büyük soyut resimlerim vardı. Mektuplar yazıyordum, bu tabloların üstüne yapıştırıyordum. Derste içeri girer girmez "Turko" diye bağırırdı, onunla böyle dostluğumuz gelişti. Bu okuldan sonra büyük bir sergi yaptık, benim heykellerim ve resimlerim bu sergide yer aldı. Bu dönemde yavaş yavaş grotesk figürlerim oluşmaya başladı. Grotesk figürlerimden oluşan ilk sergimi de 68 yılında Türk–Alman Kültür Merkezi'nde gerçekleştirdik. 71 -73 sonuna kadar Münih Akademisi'nde derslere devam ettim. Burada da sürrealist ressam Max Zebelman ile tanıştım. Onun atölyesinde üretimler yapmaya başladım. Sonrasında Türkiye'de Tatbiki Güzel Sanatlar Yüksekokulu'nda hocalık yapmaya başladım ve orada bir atölyem oldu. O dönem birçok sanatçıyı yetiştirdim. Örneğin Kemal Önsoy, Tayfun Erdoğmuş, İsmail Acar, Mehmet Uygun hepsi benim öğrencimdi.

Sanatı, yaşamınızın genel akışı içinde nasıl bir yerde konumlandırıyorsunuz? Eserlerinizle kurduğunuz ilişkiyi nasıl tanımlarsınız?

Sanat, hayatımın başucunda konumlanıyor. İçimden çıkan bir özellik var, bunu ortaya koyabiliyorsanız ne mutlu. Ben bildim bileli resim çizen insanım. Üç yaşında bahçeye su dökerken bile bir resim yapıyormuşum. "Ne yapıyorsun?" diye sorduklarında "Hatçe Bacı'nın resmini yapıyorum." dermişim. Sanat o yüzden içsel ve dürtüsel bir yolculuk benim için. Son zamanlarda ise zamanı boşa geçirmek istemiyorum. O yüzden kendimi kapadım ve sürekli üretim yapıyorum. Bağ demek, bir şeye dönüp ona tekrar bağlanmak demek. Sanat üretiminde bir şeyler ortaya çıkıyor ama siz de farkında değilsiniz. O farkında olmamanın getirdiği şeylerle tekrardan onu isteme durumuna geldiğinizde kelimeler dökülmeye başlıyor zihnimden. Bu açıdan bir eserin bitişi benim için önemli. Finalde tüm o yorgunluğun üzerine bir mutluluk oluyor. Resimlerimde yer alan yazılar da o mutlulukla dökülen kelimelerden oluşuyor.

Eserlerinizin çoğunda Doğu ve Batı kültürlerinin izlerini görmek mümkün. Çalışmalarınızda bu iki kültürü bir araya getiren etmenler neler?

Tabii ki ben Doğu'da Malatya gibi bir bölgede büyüdüm. Bizde Bizans, Hitit ve daha pek çok kültürü görmek mümkün. Çocukluğunuzda gördüğünüz, gezdiğiniz bu kültürel mozaik elbette sanatınıza yansıyor. Batı'da da yaklaşık 15 yıl yaşadım. Çocukluğunuzda kendi gözünüzle, bakışınızla incelediğiniz şeylerin içinizde sentez yaparak dışa vurması, benim sanatımı şekillendiriyor. Hiçbir zaman şunu yapayım diye yola çıkmıyorsunuz ama hayatınızın yansıması sanatınızda yer buluyor illa ki. Benim "Kümbet" adında eserim var. Bu eser benim için, içinde yaşanılan birçok ögeyi barındırıyor. İkisi de ayrı yerde; biri İstanbul'da diğeri Berlin'de yapıldı. İkisini birleştirdiğinizde bir eser oluşuyor. Bu aslında benim Doğu–Batı arasındaki bağı yansıttığım en güzel eserim diyebilirim.

Eserlerinizi ortaya çıkarırken sizi neler besliyor ve sanatınızı şekillendiriyor? Yaratım sürecinde peşinde olduğunuz duygular genelde neler oluyor?

Ben aslında yaratılış üzerine çok kafa yoruyorum. 83 senesinde yaptığım "Yedinci Gün" eserimi iki senede bitirdim. Bu eserime "Yedinci Gün" adını vermemdeki sebeplerden biri, yaradılışın resmi olarak düşünmemden kaynaklanıyor. Bütün bu düşüncelerle birlikte okuduğum şeyler beni çok fazla besliyor. Mevlana'yı boşuna okumuyorum. Yaradılış konusunda Mevlana'da çok fazla ipucu var. Özellikle son zamanlarda yaptığım eserlerde soyut lekelerin karanlığın içinden bir anda fırlamasını, bir ışık olarak yansıtıyorum. Karanlık ve aydınlığın ikilemi, ondan sonra rengin ışıktan doğması, yaratılış temasını yansıtıyor. Tabii bu renkler ve ışıklar içinizden bir dürtüyle, ilhamla çıkıyor.

"Büyülü Bahçe Serisi" 2022

Üretim süreçleri sancılı geçer ve çeşitli ritüellere başvurulur. Sizin üretim sürecinde belli bir ritüeliniz var mı?

Sabah kahvaltımı yaptıktan sonra 10'da oturup, yapacağım şeyi düşünüp o iş bitene kadar atölyeden çıkmamak, benim ritüelim. Bu çalışma disiplini tam bir Alman disiplini şeklinde işliyor bende.

Atölye, bir sanatçının mabedidir. Atölyenizle kurduğunuz bağı nasıl tarif edersiniz?

Evimin tümünü atölye yaptım. En üst katta güne başlar, aşağıya iner orta katta yağlı boya yapar, en altta da akrilik ve diğer boyalarla resim çizerim. Desen çizmek benim günlük yaşamımın bir parçası. Akrilikle çalışmak benim için son dönemlerde zorlayıcı oluyor, çok katmanlı olduğu için.

Eserlerinizde hep canlı renkler var, renk sizin için ne ifade ediyor?

Renk benim için solmaması gereken bir ifade biçimi. Desenlerimle yaptığım şeyler zamanla solmaya başladı. Çünkü bu çalışmalarımda az renk kullandım. Bu renkler az olduğu için zamanla bozuluyor. Bu yüzden çalışmalarımda solmayacak boyalar kullanıyorum.

Resimlerinizde renklerin dışında yazılar da yer alıyor. Bu cümlelerin, mısraların ilham kaynağı nereden geliyor? Bu yazıların sanatınızdaki ifade biçiminde yeri nedir?

Yazılar benim için resmi tamamlayıcı bir öge. Resme baktığınızda yazının da bir parçası olun istiyorum. Elimin, yazarken de resimsel olmasını istiyorum. Yazılar resimler birlikte düşünce kompozisyonun bütünü yansıtıyor.

Bir eserinizi bir şiir dizesiyle ifade etmenizi istesek bu hangi eseriniz olurdu? Bu eserinizi hangi şiirle ifade ederdiniz?

Benim 1983'te yaptığım "Piskoportre" adında bir resmim vardı. O eserime bir şiir yazmak isterdim. Başlığı da "Pisko" olurdu. O dönemde grotesk figürlerden sonra "piskoportre" resimler yapmaya başlamıştım. Psikolojik bir yüzde birçok şey anlatıyordum.

Tablolarınızda, desenlerinizde genellikle grotesk figürlerden oluşan desenler, böcekler, yazılar ve soyut-metafizik ögeler görüyoruz. Bu formların oluşumundan önce zihninizde imgeler nasıl oluşuyor?

Bu imgeler dürtüsel olarak ortaya çıkıyor. Bu konuda akademik eğitim çok önemli. Bu eğitim olduktan sonra hayatın bana kattığı birçok şey bu imgelere dönüşüyor.

Artık imzanız haline gelen böcek figürlerinizin temel dayanak noktaları neler?

Bu böcek imgelerinin temel noktası çocukluğum. Malatya'da bahçede büyüdüm, böcek alemi benim samimi dostlarımdı. Tüm böcek alemini yakından inceler onları resmederdim. Bir tür resim yeteneğim de olduğu için bu figürler kağıda dökülürdü. Büyüyüp Malatya'dan ayrıldıktan sonra ise bu figürlerle tekrar karşılaşmam, Salzburg'da oldu. Salzburg Yaz Akademisi'nden Venedik'te profesör olan İtalyan hocama mektup yazmaya karar verdim. Ve birden bire aklıma böcekler geldi. Mektubuma o desenleri çizdim, altına sözcükler yazdım. O desenler bir anda sanatımın bir parçası olmaya başladı.

"Büyülü Bahçe Serisi" 2022

Eserlerinizde varoluşsal temalara rastlamak mümkün mü?

Kendi varoluşumuzu en başından beri merak ediyorum ve bu da eserlerime yansıyor. İnsanın varoluşunu, yaradılışı merak ediyorsunuz. Bu merak da resimlerimin birçoğunda yer alıyor. Renkleri fışkırtıyorum, yaratılışı ışıkla ifade ediyorum. Varoluş felsefesi burada devreye giriyor. Camus, Sartre bu iki ismi çok okudum. Böceklerle çalışmaya başladıktan sonra Kafka'yı da okumaya başladım. Kafka için de bir sergi yaptım. Humboldt Üniversitesi bu sergiyi kitaplaştırdı. Kafka için yazılan yazılarla beraber benim resimlerim bu kitapta yer aldı.

Resimlerin insanları etkileme gücü hakkında neler söylemek istersiniz? Sizin eserinize bakanların hangi duyguları hissetmelerini istersiniz?

Her insanın bakış açısı, gördüğü farklıdır. Bu açıdan yine eğitimi önemsiyorum. İnsan bir esere baktığında eğitilmeden önce farklı, eğitildikten sonra ise bambaşka şeyler görür. Sanat eğitimini bu açıdan herkes görmeli. Biz dürtüsel olarak ortaya çıktık ama bizi eğitim bambaşka bir kulvara getirdi. Ben eserlerimde tüm insanlığa hitap eden yapıtlar ortaya çıkartıyorum. İnsanlar benim resmime baktıklarında neyi görmek istiyorlarsa onu görsünler bence.

Leonardo da Vinci'den ilham aldığınızı biliyorum. Kafka'dan ve Mevlana'dan da bahsettik. Sizinle bir hayal kurmak istiyorum. Üçüyle bir akşam yemeğinde buluşmuş olsaydınız, onlara tek cümle ne derdiniz?

Kafka, muhtemelen o masadaki kimseyle anlaşamazdı. Ama ben Leonardo da Vinci ile iyi anlaşırdım. Leonardo da Vinci'ye "Böceklere de bak." derdim. Kafka'ya "Resimlerimi incele." derdim. Mevlana'ya ise "aşk" derdim.

80. yaşınızı, EArt Galeri'de "Ben, Ergin İnan" sergisiyle kutluyorsunuz. Böyle bir sergiye imza atmaya nasıl karar verdiniz? Bu serginin oluşum sürecinden bahsedebilir misiniz?

EArt Galeri'nin sahibi Ergün (Arslan) benim dostum. Ergün birkaç sene önce benden resim satın almak istedi ve beni kızı ve eşi Ceyda ile ziyaret etti. Ergün'de farklı bir ışık gördüm. Davranış biçimiyle ve şekliyle şimdiye kadar karşılaştığım galeri sahiplerinden farklıydı. Bu alışveriş ortamında dostluğumuz başka bir boyuta evrildi. EArt Galeri o dönemde faaliyetini İzmir'de yürütüyordu. İstanbul'da yeni yerlerini açtıklarında bana bir sergi teklifi getirdiler. Birlikte sergi açma fikrine ben de "Neden olmasın?" dedim. İlk olarak "Ekim ayında yapalım." dediler. Ben de "Yok, kasım da yapalım. Kasım ayında 80 yaşına gireceğim." dedim ve böyle bir sergi yapmaya karar verdik.

"Otoportre" 2022

İzleyici bu sergide nasıl bir Ergin İnan ile karşılaşacak. Sanatseverleri neler bekliyor?

Bu sergide 80 yaşına gelmiş bir sanatçı görmeyecekleri kesin. Eserlerimin hepsi benden genç duruyor. Sergide izleyiciler renkli, bol ışıklı bir Ergin İnan ile karşı karşıya olacaklar. Işık ve renk benim için çok önemli. Her insanın içinde farklı bir ışık vardır. Bunu keşfetmeleri çok önemli. Bu sergide de ışığı rengin içine gizliyorum.

Bu sergide aynı zamanda kapağımızda da yer alan "Otoportre" eseriniz var. Bu eserin hikayesini dinleyebilir miyiz?

Bu eser anlık olarak çıktı içimden. "Figür olarak ben değilim ama benden çıkan bu yapıt 'Otoportre' olsun." dedim. Üzerinde çok titizlenerek yaptığım bir çalışma değildi, anlık hislerimin dışavurumu bu eser. "An" önemlidir aslında ama onu yakalamak çok önemli.

Serginin açılışını ALEM Dergisi ile yapıyorsunuz. Bu sizin için nasıl bir deneyim? Bu konu hakkında neler söylemek istersiniz?

ALEM Dergisi'yle daha önce röportajlar yapmıştım. Eskiden kültür -sanat için pek çok dergi, yayın mevcuttu. O dergilerde pek çok sanat eleştirmeni olurdu. Şu an insanlara hitap eden, sanatı odağına alan ALEM Dergisi var. Sizinle bu çekimi yaptığım için çok mutluyum.

80. yaşınızda sanat dünyasına nasıl bir mesaj vermek istersiniz?

80 yaş beni bir yere getirmedi. Bu yaptığım işler, az buz işler değil. Sanat dünyasının, yaptığı işlerle bir yere gelmesini diliyorum.

  1. Genel Yayın Yönetmeni: Gözde Yörükoğlu ERSU
  2. Röportaj: Kübra BIÇAK
  3. Fotoğraf: Ece OĞULTÜRK
  4. Video: Kaan KARAASLAN

EN ÇOK OKUNANLAR

Notre Dame Katedrali Kapılarını Yeniden Açtı
Notre Dame Katedrali Kapılarını Yeniden Açtı

Notre Dame Katedrali Kapılarını Yeniden Açtı

2 dakika okunma süresi
2025 Altın Küre Adayları Açıklandı
2025 Altın Küre Adayları Açıklandı

2025 Altın Küre Adayları Açıklandı

16 dakika okunma süresi
"Mufasa: Aslan Kral" Galası'nda Beyonce ve Blue Ivy'den Metalik Uyum
"Mufasa: Aslan Kral" Galası'nda Beyonce ve Blue Ivy'den Metalik Uyum

"Mufasa: Aslan Kral" Galası'nda Beyonce ve Blue Ivy'den Metalik Uyum

1 dakika okunma süresi
Modanın Şapka Dehası: Stephen Jones
Modanın Şapka Dehası: Stephen Jones

Modanın Şapka Dehası: Stephen Jones

4 dakika okunma süresi
Bir Tenorun Hikayesi: Mario Frangoulis'in Sanatla Geçen 35 Yılı
Bir Tenorun Hikayesi: Mario Frangoulis'in Sanatla Geçen 35 Yılı

Bir Tenorun Hikayesi: Mario Frangoulis'in Sanatla Geçen 35 Yılı

20 dakika okunma süresi

DAHA FAZLASI

Estée Lauder Şirketleri'nin "Pembe Kurdele" Hareketi
Estée Lauder Şirketleri'nin "Pembe Kurdele" Hareketi

Estée Lauder Şirketleri'nin "Pembe Kurdele" Hareketi

Geçmişten Günümüze Ardan Özmenoğlu'nun Sanat Yolculuğu
Geçmişten Günümüze Ardan Özmenoğlu'nun Sanat Yolculuğu

Geçmişten Günümüze Ardan Özmenoğlu'nun Sanat Yolculuğu

Reto Moser: "Lüks, Konfor Değil, Deneyimdir"
Reto Moser: "Lüks, Konfor Değil, Deneyimdir"

Reto Moser: "Lüks, Konfor Değil, Deneyimdir"

Pozitif Enerjisiyle Parlayan Sinem Kobal ile 2025'e İlham Dolu Bir Başlangıç
Pozitif Enerjisiyle Parlayan Sinem Kobal ile 2025'e İlham Dolu Bir Başlangıç

Pozitif Enerjisiyle Parlayan Sinem Kobal ile 2025'e İlham Dolu Bir Başlangıç

Dans ve Terapinin Birleşme Noktasında Bir Sanatçı: Ekin Bernay
Dans ve Terapinin Birleşme Noktasında Bir Sanatçı: Ekin Bernay

Dans ve Terapinin Birleşme Noktasında Bir Sanatçı: Ekin Bernay

Bir Tenorun Hikayesi: Mario Frangoulis'in Sanatla Geçen 35 Yılı
Bir Tenorun Hikayesi: Mario Frangoulis'in Sanatla Geçen 35 Yılı

Bir Tenorun Hikayesi: Mario Frangoulis'in Sanatla Geçen 35 Yılı

Nicole Kidman'ın Oyunculuk Kariyeri Hakkında Bilmeniz Gerekenler
Nicole Kidman'ın Oyunculuk Kariyeri Hakkında Bilmeniz Gerekenler

Nicole Kidman'ın Oyunculuk Kariyeri Hakkında Bilmeniz Gerekenler

Genç Oyuncuların Yeni Yıl Mesajları
Genç Oyuncuların Yeni Yıl Mesajları

Genç Oyuncuların Yeni Yıl Mesajları

“Frida Kahlo'nun Günlükleri” Sergisi Hakkında Merak Edilenler
“Frida Kahlo'nun Günlükleri” Sergisi Hakkında Merak Edilenler

“Frida Kahlo'nun Günlükleri” Sergisi Hakkında Merak Edilenler

Ege Özyeğin'in Yeni Yıl Dilekleri
Ege Özyeğin'in Yeni Yıl Dilekleri

Ege Özyeğin'in Yeni Yıl Dilekleri

Buse Terim'in Yeni Yıl Dilekleri
Buse Terim'in Yeni Yıl Dilekleri

Buse Terim'in Yeni Yıl Dilekleri

Pamela Harper ile Halcyon Days Üzerine
Pamela Harper ile Halcyon Days Üzerine

Pamela Harper ile Halcyon Days Üzerine