Fatoş Altınbaş Sarıgül ile Bodrum'da

Aile mesleği dolayısıyla mücevherle iç içe bir yaşam süren Fatoş Altınbaş Sarıgül ile Bodrum'daki evinde bir araya geldik. Akademik kariyerinin yapı taşı olarak adlandırdığı Bir Dönüşüm Hikayesi; El Yapımı Mücevherat Ustaları' kitabıyla başlayan yolculuğunu The Stones of Grandbazaar' ile daha da derinleştirerek mücevherat ustalarının Kapalıçarşı'ya duydukları derin bağlılığı kaleme alan Sarıgül, ustalardan çok şey öğrendiğini ve şu an olduğu kişiyi onlara da borçlu olduğunu dile getiriyor.

YAZAR: CEYLAN YENİACUN
ABONE OL
15 Ağustos 2019 Perşembe 12:57 | Son Güncellenme:
6 dakika okunma süresi
Fatoş Altınbaş Sarıgül ile Bodrum'da

‘The Stones of Grandbazaar’ kitabınız aslında doktora tezinizi yazarken ortaya çıkmış. Kitap haline getirmeye nasıl karar verdiniz?

‘The Stones of Grandbazaar’ kitabımın çıkış noktası üç yıl önce basılan ve ilk kitabım olan ‘Bir Dönüşüm Hikayesi; El Yapımı Mücevherat Ustaları’ kitabımdır. Akademik kariyerimin yapı taşı olan, doktoramı da almamı sağlayan araştırmam sonrasında, çıraklık yaşlarından itibaren Kapalıçarşı’da mücevher üreten ustalarla yaptığım görüşmeler sonrası yazdığım kitabım bu konuya ışık tutan ilk kitap oldu. 20. yüzyılın son çeyreğinden ve 21. yüzyılda daha da hızlı bir şekilde gelişen makineleşme, bilgi sistemleri ve tasarım alışkanlıklarındaki değişimleri neticesinde farklılaşan sektörde sanatlarını icra eden ustalar, Kapalıçarşı’ya duydukları derin bağlılığı ve çarşının ruhunu, değişen mesleklerini ve değişen çarşıyı bana anlattılar. İlk kitabımdan sonra Kapalıçarşı’nın Osmanlı ile bütünleşen tarihini ve sadece bir ticaret merkezi değil, sanat merkezi olarak da ne kadar değerli olduğunu hatırlatmaktan dolayı çok mutlu oldum. Sonrasında daha fazla farkındalık yaratmak amacıyla çalışmalarım devam etti ve ortaya yeni kitabım çıktı.

Kitabınızı yaratırken Kapalıçarşı’daki mücevher ustalarıyla yaşadığınız bir anınızı bizimle paylaşır mısınız?

Kitabımı yaratırken pek çok ustanın yaşanmışlıklarını dinlemekten büyük keyif aldım. Ziyaretlerimden birinde, yaşı itibariyle çokca tecrübe sahibi ustalardan birini altın ve değerli taşlarla kaplı küçük bir kutu üzerinde çalışırken gördüm. Bunun ne olduğunu sorduğumda, 80 küsür yaşında bir müşterisinin kendisi ve eşi vefat ettiğinde alyanslarını saklayıp evlatlarına miras bırakmak için bu kutuyu yaptırdığını söyledi. Çok zarif bir İstanbul hanımefendisi olarak anlattığı müşterisi için özenle üzerinde çalıştığı, sanat eseri diyebileceğim kutu mükemmel görünüyordu. Bu düşünceden, yaşamdan sonraya yapılan hazırlıktan, ölümün nasıl olgunlukla karşılandığından çok etkilendim.

Kapalıçarşı’nın tarihi, ustaların deneyimini yakından gözlemlemek size neler kattı?

Kapalıçarşı kendi ruhu olan bir mekan. 500 yılı aşkın süredir, nesillerce insana kol kanat germiş, asırlarca İstanbul’un yüz akı olmuş bir mekan. Orada olmak bana her zaman keyif veriyor. Ustaların sanatına izleyici olurken, onların anılarını dinlemek benim için mühim bir hayat tecrübesi oldu. Çok şey öğrendim, hayran oldum, bazen hassasiyetlerine şaşırdım, entelektüel seviyelerinden çok etkilendim. Şu an olduğum kişiyi onlara da borçluyum.

Ses getiren bir projeye daha imza attınız. “The Stones of Grandbazaar Arts&Design’ın” oluşum sürecinden bahseder misiniz?

Dürüst davranmam gerekirse, bir tasarım ve sanat galerisi kurmayı hiçbir zaman hayal etmedim. Fakat kitabın oluşum sürecinde, Kapalıçarşı fotoğraflarını çeken Fransız fotoğraf sanatçısı Chloe Le Drezen’den çok etkilendim. Fotoğrafların sadece kitapta kalmasını istemedim. Aynı şekilde Mevaris Mücevher Koleksiyonu da böyle oluştu. Ustaların ellerinden sanat eseri mücevherlerin daha fazla kişiye ulaşabilmesini istedim. Emeği paylaşmak istedim. Böylece bu galeriyi kurmaya karar verdim.

Aile mesleği olan mücevher ile ilişkiniz ne zaman başladı; anlatır mısınız?

Altın ve mücevher her zaman hayatımın odak noktalarından oldu. Aile mesleğini sürdürmek hayalimdi. MBA yaptıktan sonra pırlanta derecelendirme kuruluşu GIA’de altı ay eğitim alarak taş uzmanı oldum. Sonrasında üç sene Altınbaş Mücevherat’ta çalıştım. Fakat kurumsal hayatın çalışma şartları zor olduğundan evlenip de hamile kalınca bu dönemi akademik kariyerime ayırmaya karar vererek ayrıldım. Sonrasında iki kızımı dünyaya getirip, onlara zaman ayırırken, bir yandan da doktoramı tamamladım ve üniversitede ders vermeye başladım. Halen de Altınbaş Holding Mücevher Grubu şirketleri yönetim kurulunda görev yapıyorum.

Fotoğraf: Lara SAYILGAN

Styling: Bengisu Gürel

Saç - Makyaj: Hakan Kültür

Fotoğraf asistanı: Salih Yılmaz

Video: Onur Atıcı

RÖPORTAJIN TAMAMI ALEM'DE.
Etiketler: Alem, röportaj, cemiyet

EN ÇOK OKUNANLAR

Chanel'in Yeni Kreatif Direktörü Matthieu Blazy
Chanel'in Yeni Kreatif Direktörü Matthieu Blazy

Chanel'in Yeni Kreatif Direktörü Matthieu Blazy

2 dakika okunma süresi
Aralık Ayı Sergileri
Aralık Ayı Sergileri

Aralık Ayı Sergileri

6 dakika okunma süresi
Dubai'de Festival Sezonu
Dubai'de Festival Sezonu

Dubai'de Festival Sezonu

10 dakika okunma süresi
2025 Güzellik Trendleri
2025 Güzellik Trendleri

2025 Güzellik Trendleri

10 dakika okunma süresi
"Cozy" ve Nostaljik Trendlerle Yılbaşı Rehberi
"Cozy" ve Nostaljik Trendlerle Yılbaşı Rehberi

"Cozy" ve Nostaljik Trendlerle Yılbaşı Rehberi

5 dakika okunma süresi

DAHA FAZLASI

Hamid Merati-Kashani'den Unutulmaz Parfümlerin Sırrı
Hamid Merati-Kashani'den Unutulmaz Parfümlerin Sırrı

Hamid Merati-Kashani'den Unutulmaz Parfümlerin Sırrı

Sinem Ekşioğlu'ndan 2025'e İlham Veren Masa Set Up'ları
Sinem Ekşioğlu'ndan 2025'e İlham Veren Masa Set Up'ları

Sinem Ekşioğlu'ndan 2025'e İlham Veren Masa Set Up'ları

Estée Lauder Şirketleri'nin "Pembe Kurdele" Hareketi
Estée Lauder Şirketleri'nin "Pembe Kurdele" Hareketi

Estée Lauder Şirketleri'nin "Pembe Kurdele" Hareketi

Çağatay Odabaş ve Esra Çevik İle "Işık. Gölge. Sahneler." Üzerine
Çağatay Odabaş ve Esra Çevik İle "Işık. Gölge. Sahneler." Üzerine

Çağatay Odabaş ve Esra Çevik İle "Işık. Gölge. Sahneler." Üzerine

Bir Tenorun Hikayesi: Mario Frangoulis'in Sanatla Geçen 35 Yılı
Bir Tenorun Hikayesi: Mario Frangoulis'in Sanatla Geçen 35 Yılı

Bir Tenorun Hikayesi: Mario Frangoulis'in Sanatla Geçen 35 Yılı

Ege Özyeğin'in Yeni Yıl Dilekleri
Ege Özyeğin'in Yeni Yıl Dilekleri

Ege Özyeğin'in Yeni Yıl Dilekleri

Geçmişten Günümüze Ardan Özmenoğlu'nun Sanat Yolculuğu
Geçmişten Günümüze Ardan Özmenoğlu'nun Sanat Yolculuğu

Geçmişten Günümüze Ardan Özmenoğlu'nun Sanat Yolculuğu

Benan Terzioğlu'nun Yeni Yıl Dilekleri
Benan Terzioğlu'nun Yeni Yıl Dilekleri

Benan Terzioğlu'nun Yeni Yıl Dilekleri

“Frida Kahlo'nun Günlükleri” Sergisi Hakkında Merak Edilenler
“Frida Kahlo'nun Günlükleri” Sergisi Hakkında Merak Edilenler

“Frida Kahlo'nun Günlükleri” Sergisi Hakkında Merak Edilenler

Begüm Kıroğlu'nun Yeni Yıl Dilekleri
Begüm Kıroğlu'nun Yeni Yıl Dilekleri

Begüm Kıroğlu'nun Yeni Yıl Dilekleri

Rabia Güreli ile Contemporary Istanbul Üzerine
Rabia Güreli ile Contemporary Istanbul Üzerine

Rabia Güreli ile Contemporary Istanbul Üzerine

Özge Özacar x Dior Beauty İş Birliği
Özge Özacar x Dior Beauty İş Birliği

Özge Özacar x Dior Beauty İş Birliği