Nazım Ünal Yılmaz ile Sanat Sohbeti

Nazım Ünal Yılmaz Galerist'te ilk kişisel sergisi “Daima İleri” ile sanatseverlerle buluşuyor. Yılmaz'dan, Trabzon'dan Viyana'ya uzanan sanat yaşamını dinliyoruz.

YAZAR: Kübra Bıçak
ABONE OL
17 Kasım 2022 Perşembe 12:07 | Son Güncellenme:
9 dakika okunma süresi
Nazım Ünal Yılmaz ile Sanat Sohbeti

Bir sanatçı olarak kendinizi keşfetme süreciniz nasıl bir ortamda gerçekleşti?

Çocukken hakim olmak isterdim. Ailemin sanatla hiçbir alakası olmadı, sanat okumak zengin çocuğu işiydi. Ninja Kaplumbağalar sayesinde dört Rönesans Dönemi ressamının adını ders kitaplarından öğrenmiştim. Bir de kulak koparan Van Gogh ve sürrealist Dali. Ortaokul yıllarımda feminen davranışlarımdan dolayı diğer çocuklardan zorbalık görürdüm. Buna sık sık tanık olup beni korumaya çalışan resim öğretmenim, beni Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri'nin sınavına girmeye ikna etti. Kısacası öğretmenimin bu yönlendirmesi hayatımın dönüm noktası oldu ve sonrasında ötekileştirildiğimin farkına varmamla, sanatçı olarak kendimi kurmam/keşfim birbirine paralel, zorlu bir ortamda gerçekleşti.

Sizce bir sanatçı için eğitim, yetenekle karşılaştırıldığında ne derece önem taşıyor? Siz hangi okullarda eğitim aldınız?

Eğitim, size çalışma ortamı verdiği ve sizi, sizin gibi arayışlardaki farklı yaş, ortam ve kültürden gelen insanlarla (diğer öğrenciler, akademisyenler, sanatçılarla) bir araya getirdiği müddetçe anlamlı olabilir. Kısacası küçücük çalışma alanlarıyla, öğretmen-öğrenci hiyerarşisiyle sanat eğitimi veren kurumların, yarardan çok zarar verdiğini düşünüyorum. Bununla birlikte yetenek denen şeye de pek pirim vermem. Sadece başlangıç için iyi bir kıvılcım olabilir. Bir sanatçı için en iyi okul şehirdir. Ben ilk olarak Trabzon Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi'nde çok şey öğrendim. Sonra Eskişehir'de Anadolu Üniversitesi GSF Resim Bölümü'ne girdim. Çok değerli birkaç hocam olsa da berbat bir okuldu. Uzaklaştırıldım ve eğitimime Viyana Güzel Sanatlar Akademisinde devam ettim. 2010 yılında mezun oldum ve iki yıldır da aynı kurumda öğretim görevlisi olarak çalışıyorum.

Viyana'daki atölyenizde çalışmalarınızı sürdürüyorsunuz. Bu şehrin sanatınıza olan katkıları neler?

Sanırım en büyük katkısı çalışmak için zaman ve stressiz bir alan sağlıyor olması. Sanki kırsalda gibi. Öte yandan İstanbul'a kıyasla küçük bir şehir olmasına rağmen Viyana birbirinden farklı birçok galeri ve sanat kurumuyla uluslararası sanatçıları sergileyen bir şehir. Benim için resimleri orijinal görmek önemli bir tecrübe. Ayrıca sosyal devletin varlığı ve düşük kiralar sürdürülebilir bohem bir hayata olanak da sağlıyordu. Ev ve atölye kiralayabilmek için kötü bir işte haftada dört gün çalışmam yeterliydi ve sürekli resim yapmak için zaman yaratabiliyordum.

Eserlerinizde sizi tanımlayan, özgün çizginizi nasıl açıklarsınız?

Birkaç şeyi vurgulayabilirim. İlk olarak, tuval yüzeyinde belli bir kayıtsızlıkla ve aynı zamanda ne yaptığımın çok farkında olarak hareket ediyorum. Çoğu zaman zevksizlik, kasıtlı bir amatörlük, hoş olmayan renkler, bulanıklık amaçlıyorum. Eski ile yeninin çatışması, tarih ve mitleri öznel veya güncel politik olanla birleştirmem, melankoli ve mizahın birlikteliği, yaptığım resmin özellikleri diyebilirim. Ayrıca her ne kadar anlatımcı bir resmim olsa da pedagojik ya da didaktik olmaktan kaçınırım. İsterim ki izleyici, resme baksın ve baktıkça daha fazlasını görsün; o yüzden kompozisyon örgüsünü genelde izleyiciyi içine alacak şekilde kurarım. İzleyiciye tamamen homojen ve tutarlı bir resim vermektense, onu heterojen bir evrenle karşı karşıya bırakmak isterim. Bu yüzden izleyicilerden çoğu zaman bir şeye tanık oluyorlarmış gibi hissettiklerini duydum.

Sanatta yaratıcılıkla ilgili neler söylemek istersiniz?

Sanatta yaratıcılık dediğimiz şey, belli bir farkındalıkla, kapasitemizin izin verdiği şeyi kavramsallaştırmak, bunda ustalaşmak ve daha sonra bunun için belli kurum ya da kişilerden onay alabilmek demek.

Yaratım sürecinizden bahsetmenizi istesek, nasıl gelişiyor?

Huzursuz ama keyifli bir süreç. Bir şeyler aklıma geliyor, eskiz yapıyorum, sonra beğenmiyorum. Beğenmemekten yorulduğum an, düşünceden eyleme geçmem gerektiğini anlıyorum, tuvalin önünde oluyorum. Tuvaldeki ilk resim neredeyse her zaman sıkıcı oluyor. Sonra eğlenmek için bu sıkıcı resmi bozmaya başlıyorum. Kura boza, koya çıkara ama her zaman eğlenerek, keyif alarak resim yapıyorum. Eğer sıkılıyorsam hemen o işten uzaklaşmam gerekir.

Renkli ve oldukça canlı bir paletiniz var. Sizin için renk, imgeleri ifade etmede nasıl bir önem taşıyor?

Renk, resmin sınırlı olanakları içinde bir tercih ve son üç-dört yıldır resimde rengi de kullanmaya karar verdim. Renk benim için vazgeçilmez değil ancak figüratif bir resimde, ressamın lehine çalışır. Çünkü onu gözün ve kameranın doğada gördüğünün ötesine taşıyabilecek etkili bir araç.

Galerist'teki ilk kişisel serginizi sanatseverlerle buluşturuyorsunuz. Bu sergi hangi tema üzerinden şekilleniyor?

Sergi sürekli ileri gitmek, büyümek ve gelişmek çıkmazında olduğumuz fikri üzerinden şekillendi. Her bir tuval özgün bir hikayeyi betimliyor olsa da resimlerdeki ifade bütünlüğü tek bir duyguyu işaret ediyor. "Daima İleri" başlığını seçtim çünkü çağrıştırdığı cengaver iyimserlikle, çok şey vadediyor gibi ama yanıltıcı...

"Daima İleri" serginizden sanatseverlerin hangi duygu ve düşünceyle ayrılmasını dilersiniz?

Sanırım ben izleyici huzursuz olsun istiyorum. Sanki çok rahatlarmış gibi ve bu resimlerin satılmak gibi bir derdi yokmuş gibi. Aslında iyi bir romanı sefil karakteriyle bile özdeşlik kurarak okuruz ya, severek bitiririz ve bu bizi başka kitaplara sürükler, isterim ki böyle ayrılsınlar sergiden.

Sanat sizin için nasıl bir yolculuk?

Özünde, özgürlükçü, özgürleştirici bir yolculuk.

Gelecekte bir sanatçı olarak kendinizi nerede görüyorsunuz?

Çok uzun vadeli düşünmemeye çalışıyorum, kısmet...


Porte Fotoğraf: Silva Bingaz

EN ÇOK OKUNANLAR

Monan Mücevher'den 10. Yılına Özel Sergi
Monan Mücevher'den 10. Yılına Özel Sergi

Monan Mücevher'den 10. Yılına Özel Sergi

1 dakika okunma süresi
Contemporary Istanbul'un 19. Edisyonu Sanatseverlerle Buluştu
Contemporary Istanbul'un 19. Edisyonu Sanatseverlerle Buluştu

Contemporary Istanbul'un 19. Edisyonu Sanatseverlerle Buluştu

1 dakika okunma süresi
Gossip Girl'ün Çapkın Chuck Bass'ı Ed Westwick Baba Oluyor
Gossip Girl'ün Çapkın Chuck Bass'ı Ed Westwick Baba Oluyor

Gossip Girl'ün Çapkın Chuck Bass'ı Ed Westwick Baba Oluyor

1 dakika okunma süresi
Kışa Özel Nail Art Trendi
Kışa Özel Nail Art Trendi

Kışa Özel Nail Art Trendi

1 dakika okunma süresi
Ace Nayman'dan Yeni Koleksiyon
Ace Nayman'dan Yeni Koleksiyon

Ace Nayman'dan Yeni Koleksiyon

1 dakika okunma süresi

DAHA FAZLASI

Sanatçı Portresi: Semiha Berksoy
Sanatçı Portresi: Semiha Berksoy

Sanatçı Portresi: Semiha Berksoy

Sanatçı Portresi: Louise Bourgeois
Sanatçı Portresi: Louise Bourgeois

Sanatçı Portresi: Louise Bourgeois

Sanatçılardan ALEM 30. Yıl Kutlaması
Sanatçılardan ALEM 30. Yıl Kutlaması

Sanatçılardan ALEM 30. Yıl Kutlaması

Türk Resminin Öncü İsmi Mehmet Güleryüz
Türk Resminin Öncü İsmi Mehmet Güleryüz

Türk Resminin Öncü İsmi Mehmet Güleryüz

Sanatçı Portresi: Selma Gürbüz
Sanatçı Portresi: Selma Gürbüz

Sanatçı Portresi: Selma Gürbüz

Sanatçı Portresi: Damien Hirst
Sanatçı Portresi: Damien Hirst

Sanatçı Portresi: Damien Hirst

Sanatçı Portresi: Fernando Botero
Sanatçı Portresi: Fernando Botero

Sanatçı Portresi: Fernando Botero

Sanatçı Portresi: Caravaggio
Sanatçı Portresi: Caravaggio

Sanatçı Portresi: Caravaggio

Sanatçı Portresi: Edvard Munch
Sanatçı Portresi: Edvard Munch

Sanatçı Portresi: Edvard Munch

Sanatçı Portresi: Mark Rothko
Sanatçı Portresi: Mark Rothko

Sanatçı Portresi: Mark Rothko

Sanatçı Portresi: Frida Kahlo
Sanatçı Portresi: Frida Kahlo

Sanatçı Portresi: Frida Kahlo

Sanatçı Portresi: Yoko Ono
Sanatçı Portresi: Yoko Ono

Sanatçı Portresi: Yoko Ono