(İMALAT-HANE, 25 Haziran'a kadar)
Enstalasyon, heykel, video, fotoğraf ve tuval serileri gibi farklı mecralarla sanat çalışmalarını sürdüren Antonio Cosentino, yeni üretimlerini "Öğleden Sonra" adlı sergisinde bir araya getiriyor. Sanatçı, bir üçleme olarak görülebilecek "cigara viski kolileri denizlerde, ferâre sevgilim" (2016), "Yaz Güzel Bir Gündü" (2018) ve "JPEG Takımadaları" (2020) adlı kişisel sergilerinin ardından "Öğleden Sonra" ile yeni bir panorama sunuyor. Cosentino'nun "kent" kavramı etrafında şekillenen sanatsal pratiği, sanatçının eserlerini bir nevi görsel şehir envanterine dönüştürüyor. Sanatçı, sokak manzaralarının rastlantısal günlüğünü tutan bir kent gezgini gibi, çalışma sürecinde de sergisini bir maceraya dönüştüren çağrışımlara ve anlık etkilere izin veren açık bir yol izliyor.
Adres: Işıktepe BOSB Mah. Kırmızı Cad. No: 1/3C Nilüfer, Bursa
Telefon: 0224 241 41 84
(Ara Güler Müzesi, 27 Ekim'e kadar)
Merkezine Ara Güler'in 21-27 Mayıs 1952 tarihleri arasında Jamanak gazetesinde yayımlanan ''Kumkapı Ermeni Balıkçılarıyla Birlikte" yazı dizisini alan ''Kumkapı Balıkçıları'' sergisi, bugün artık var olmayan Küçük Deniz Sokağı ve balıkçı barınağına, burada çalışan insanlara ve bir yaşam tarzına ışık tutuyor. Ara Güler, henüz 24 yaşındayken yayımlanan "Kumkapı Ermeni Balıkçılarıyla Birlikte" yazı dizisi ile foto muhabirliği alanında erken yaşta kendine bir yer edindi. Mesleğinde ün kazanmasını sağlayan önemli çalışmalarından biri olarak tarihe geçen bu foto-röportaj, yakın gelecekteki başarılı uluslararası kariyerinin de habercisi oldu.
Adres: Yapı Kredi Bomontiada, Ara Güler Müzesi Tarihi Bomontiada Bira Fabrikası, Birahane Sk. No:1 Şişli, İstanbul
Telefon: 0212 335 95 95
(Zarastro.art, 31 Temmuz'a kadar)
Seramik sanatının önde gelen isimlerinden Ayfer Karamani'nin "Aşk ve Sanat Adına (In the Name of Art and Love)" başlıklı sergisi, çevrimiçi olarak izleyiciyle buluşuyor. Sergi, 60 yılı aşkın süredir kil ve ateşin simyasıyla harmanlanan sanat yolculuğunun çeşitli dönemlerinden eserleri bir araya getirerek sanatçının çok yönlü pratiğine taze bir bakış sunuyor. Sergide ana tanrıça Kibele'nin küçük ama görkemli heykelciğinden aşıkların şefkatli kucaklaşmasının tasvirine dek Karamani'nin sevgiyle yarattığı, zarif seramik heykel ve panolar, özenle izleyiciye sunuluyor. Sanatçının kendine has form, renk ve dokularıyla vücut bulan bu eserler, izleyenleri insanın en yoğun duygularını derinlemesine keşfetmeye davet ediyor. Ayfer Karamani'nin "Aşk ve Sanat Adına (In the Name of Art and Love)" sergisine, Zarastro.art adresinden ulaşabilirsiniz.
(Pilot Galeri, 13 Temmuz'a kadar)
"Beden Fragmanları" isimli grup sergisi; Ateş Alpar, Demet Yoruç, Ece Ağırtmış, Emir Erkaya, Gözde Mimiko Türkkan, Halil Altındere, Hamra Abbas, İrem Tok, Melih Çebi, Murat Şahinler, Serra Tansel, Tufan Baltalar ve Zeren Göktan'ın katılımıyla düzenleniyor. Sergi, insan bedeni üzerinden toplumsal cinsiyet rolleri, hibrit bedenler, doğa-beden ikiliği, kapitalizm tarafından üretilen ideal bedenler ve ona karşı gelme yöntemleri, toplumsal normlar karşısında bedenin direniş alanına dönüşmesi meselelerine odaklanıyor.
Adres: Katip Mustafa Çelebi, Sıraselviler Cad. No:85/A Beyoğlu, İstanbul
Telefon: 0212 245 55 05
(Caresse, a Luxury Collection Resort & Spa, Bodrum, 22 Haziran – Kasım 2024'e kadar)
Küratörlüğünü Elçin Sümer'in üstlendiği ve "Artistik Integrity" mottosuyla şekillenen Caresse Art projesi, 2024 Yaz sezonunda da pek çok sanatçıya ve esere ev sahipliği yapmaya devam ediyor. Bu yıl uluslararası bir platforma taşınan ve mottosunu ''Artistic Integrity Unity'' olarak belirleyen Caresse Art Projesi; multi disipliner sanat anlayışını yansıtırken, sanatı yaşamın her noktasında görünür kılarak oluşturduğu yenilikçi atölyelerini, sanatçı performanslarını, vizyoner turlarını ve söyleşileri 22 Haziran'dan itibaren sanatseverlerle buluşturuyor.
Adres: Gümbet, Asarlik Mevkii, Adnan Menderes Cad. No: 89 Bodrum, Muğla
Telefon: 0252 311 36 36
(Sevil Dolmacı İstanbul, 25 Temmuz'a kadar)
Dünya sanat tarihinin en önemli sanatçılarından Amerikalı David Salle'nin Türkiye'deki ilk solo sergisi, "Refakatsiz Çocuklar" ismi ile İstanbul'da sanatseverlerle buluşuyor. Sergi, Salle'nin bu yıl, New York'taki stüdyosunda, İstanbul için farklı medyalarla, farklı boyutlarla ürettiği 21 yeni resimden oluşuyor. Aynı zamanda The New Yorker karikatüristi Peter Arno'ya atıfta bulunan sergideki resimler, sanatçının "Hayat Ağacı" serisi ile yeni çalıştığı "Pencereler" serisine ait.
Adres: Cihannüma Mah. Çömezler Sk. No:16, Beşiktaş, İstanbul
Telefon: 0212 258 95 85
(Bebek Sarnıcı, 7 Temmuz'a kadar)
İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) tarafından restore edilerek 2021 yılının Eylül ayında sanatseverlerle buluşan tarihi Bebek Sarnıcı, Didem Yağcı'nın, özgün teknik ve renk seçimiyle yarattığı optik illüzyon ve geometrik formlar ile oluşturduğu katmanlı eserleriyle kurguladığı "Düşleme Sanatı" sergisine ev sahipliği yapıyor. Didem Yağcı, yeni sergisinde, 2009 yılında okuduğu Stephano D'anna'nın "Tanrılar Okulu" adlı kitabından aldığı ilhamla yola çıkarak, yıllardır felsefi ve sanatsal boyutta ele aldığı düş ve gerçeklik kavramlarının arasındaki ince çizgiye dikkat çekiyor ve kendi deneyimleri, gözlemleriyle hayali bir gerçeklik kuruyor. Sanatçı, düş̧ kurmanın kişiyi aslında gerçek varoluşsal özgürlüğe ulaştırdığının altını çiziyor. Didem Yağcı, bu sergi kapsamında Bebek Meydanı'na yerleştirilen "Mucize" adlı dış mekan heykeli ile de düşte ustalaşma sanatında farkındalık yaratmayı amaçlıyor.
Adres: Bebek, Cevdet Paşa Cad. No:71 Beşiktaş, İstanbul
Telefon: 0212 249 95 65
(Borusan Comtemporary, 18 Ağustos'a kadar)
Necmi Sönmez küratörlüğünde, Borusan Çağdaş Sanat Koleksiyonu'ndan bir seçki sunan "Dijital Mitolojiler", yeni medya sanatının farklı üretim olanaklarıyla şekillenen deneysel yaklaşımlarını ön plana çıkarıyor. Artık güncel yaşamın bir parçası olan "dijital tecrübeler", 2000'li yıllardan itibaren yaratıcı sanatçılar için daha önce mümkün olmayan birçok araştırmanın kapılarını araladılar. Borusan Çağdaş Sanat Koleksiyonu bu tür araştırmalar üzerine yönelen karakteriyle dijital imge üretiminin altını çizdiği "yeni görselliğin" izini sürmekte. Sergi, bu görselliğin gündeme getirdiği imgeleri karşılaştırmalara dayanan bir yaklaşımla büyüteç altına alıyor. Yeni medya sanatı örneği olan neon heykeller, video yerleştirmeler ve manipüle edilmiş fotoğraflar, klasik üretim teknikleriyle şekillenmiş kolaj, tuval, kağıt çalışmalarıyla bir araya geldiklerinde "hareketli imge" ile "duran imge" arasındaki farklılıklar, eşzamanlı olarak belirgin bir hal alıyor. "Dijital Mitolojiler" kapsamında, Borusan Çağdaş Sanat Koleksiyonu'ndan daha önce sergilenmemiş dört yeni eser de izleyiciyle buluşuyor.
Adres: Rumelihisarı Mah. Baltalimanı Hisar Cad. No:5 Perili Köşk, Sarıyer, İstanbul
Telefon: 0212 393 52 00
(EArt Galeri, 30 Haziran'a kadar)
EArt Galeri, 2023-2024 dönemi galeri programı kapsamında temsiliyetini üstlendiği Hollandalı sanatçı Eelco Hilgersom'un Türkiye'de ki ilk kişisel sergisi, "Doğanın Soyut Güzelliği" ismiyle sanatseverlerle buluşuyor. Eelco Hilgersom'un küçüklüğünden itibaren doğanın yarattığı mimariye duyduğu hayranlık, doğal formlara ve organizmalara dayalı soyut eserler yaratmasının temelini oluşturuyor. Tüm çalışmalarında şekil, renk ve malzemede zıtlıklar arayan Hilgersom, manifestosunu "Eserin zıtlıkları ve karmaşıklığı aracılığıyla izleyicilere dokunmak ve onları yarattığım bu dünyanın içine çekmek." olarak özetliyor. Eserlerinde farklı teknikler ve malzemeler kullanan sanatçının son serileri "Habitat" ve "Bloodline", doğanın yarattığı pek çok organizmadan ilham alıyor. Farklı yapıları ve renkleri karıştırılarak soyut bir şekilde tasvir eden organizmalarda her şekil ve renk ayrı bir duyguyu yansıtıyor.
Adres: Merkez Mah. Ayazma Cad. Çuha Sk. No:3 Kağıthane, İstanbul
(Zilberman İstanbul, 2 Ağustos'a kadar)
Erinç Seymen'in "Kīpuka" isimli kişisel sergisi başlığını, Hawaii dilinde kaos ve felaketin ortasında hayatta kalan ve korunan, magma akıntılarının arasında oluşan kara parçalarına verilen isimden alıyor. Kaos ve felaketin yarattığı ikilik, dış dünyadan soyutlanma veya kopma durumu üzerine bir metafor işlevi görüyor. Erinç Seymen sergi boyunca bilgi ve gücün sınırları arasındaki belirgin uyuşmazlığın altını çiziyor. Sergi, felaketin zamansallığını araştırıyor; mitoloji ve tarihten örnekler sunarak trajedinin zamansızlığına dair bir yörünge çiziyor. Sanatçı daha önceki sergilerinde toplumsal ilişkiler üzerinden sınıfsal ayrıma odaklansa da "Kīpuka"da madalyonun diğer yüzünü inceleyerek sınıf, kontrol ve onun zamansallığı arasındaki biyopolitik ilişkiyi mercek altına alıyor.
Adres: Mısır Apartmanı, Tomtom, İstiklal Cad. No:163 K:3 D:10 Beyoğlu, İstanbul
Telefon: 0212 251 12 14
(Ruzy Gallery, 15 Eylül'e kadar)
Küratörlüğünü Begüm Güney'in üstlendiği "Evvel" isimli karma sergi, Suat Akdemir, Mahmut Aydın, Nazan Azeri, Melis Buyruk, Mahmut Celayir, Leyla Emadi, Tom Fellows, Gülfem Kessler, Başak Özocak ve Jake Michael Singer'ın eserlerini bir araya getiriyor. Sergi, matematiğin evrensel diliyle sanatın gizemli dünyası arasındaki ilişkiyi irdeliyor. "Evvel" ile sanatın dilinden varoluşun kökenini sorguluyor, plastik sanatlarla matematiğin ilişkisini inceliyor, insanın matematiğine odaklanıyoruz.
Adres: Etiler, Tepecik Yolu D:20 Beşiktaş, İstanbul
(Arter, 29 Aralık'a kadar)
"Farz Et Ki Sen Yoksun" isimli sergi, Arter'de gerçekleştirilen ilk özel koleksiyon sergisi. Sergilenen eser ve nesnelerin çeşitliliği kadar, kapsadığı mecralar ve ilişki kurduğu temalar bakımından da geniş bir yelpazeye yayılıyor. Ömer Hayyam'ın "Rubailer"inde yer alan bir dizeden esinle isimlendirilen ve farklı dönemlerde üretilmiş 600'ün üzerinde sanat yapıtı, işlevsel nesne, nadide eser, mobilya ve kitaptan oluşan sergi, bir koleksiyonun yan yana getirilmesi aracılığıyla doğurabileceği bağları keşfediyor. Selen Ansen'in küratörlüğünü üstlendiği "Farz Et Ki Sen Yoksun" başlıklı sergi, bir koleksiyonerin hayalleri ve hayata geçirdikleri neticesinde farklı nesneler arasında kurulan yakınlıkların ve oluşturulan gövdenin bir mekan olarak ev içinden müzeye taşınmasının imkanlarını araştırıyor.
Adres: Yenişehir, Irmak Cad. No:13, Beyoğlu, İstanbul
Telefon: 0212 708 58 00
(Taksim Sanat, 21 Temmuz'a kadar)
Şırnak'tan Tekirdağ'a Türkiye'nin dört bir yanında 20 üniversitenin güzel sanatlar fakültesinde okuyan lisans ve yüksek lisans öğrencilerinin resim, heykel, seramik, fotoğraf, dokuma gibi farklı malzeme ve disiplinlerden oluşan 80'i aşkın eseri bu sergide bir araya geliyor. Küratörlüğünü Meriç Aktaş'ın üstelendiği "Genç Buluşmalar" sergisinde, toplumsal değerlere değinen ve hayatla ilişkisini ön plana çıkaran eserler arasında atık, iklim krizi, doğa, ölüm, yaşam, metamorfoz, su, toplumsal ilişkiler, kadın ve şiddet gibi konuları temel alan çalışmalar bulunuyor. Toplumsal değerlere dokunarak hayatla ilgili kaygılarını ifade eden sanatçı adayları, toplum içindeki bireyselleşme, hayatın akışı ve kendi duruşlarını "Genç Buluşmalar" ile sanatseverlere yansıtıyor.
Adres: Gümüşsuyu, Tak-ı Zafer Cad. 3A, Beyoğlu (Taksim Metro İstasyonu girişi), İstanbul
Telefon: 0212 238 32 93
(Macar Kültür Merkezi, 31 Ağustos'a kadar)
Macaristan Ulusal Film Enstitüsü'nün hazırladığı ve Macar sinemasının 120 yılını anlatan "Geniş Açı" başlıklı sergi, Macar sinemasının tarihine kapsamlı bir bakış sunuyor. Macar sinemasının doğuşu 30 Nisan 1901'de Budapeşte'deki Urania Bilim Tiyatrosu'nda gösterilen "Dans" filmiyle başlıyor. Macar sinemasının tarihi ise ayrılan, sonra yeniden birleşen ve sonra tekrar ayrılan yollarla, tarihsel olaylar ve yenilikçi teşebbüslerle karakterize ediliyor. Serginin hedefi, ilk andan itibaren Macar kültürünün önemli bir parçasını oluşturan Macar sinemasının ve film endüstrisinin geçmişinin ve bugününün kapsamlı bir portresini sunmak.
Adres: İmrahor Cad. No:23 B Blok, Kağıthane, İstanbul
Telefon: 0212 314 21 42
(G&G Sanat Merkezi, 25 Haziran'a kadar)
Multidisipliner sanatçı Güher Elçiçek'in "Dönüşüm" adlı sergisi, Marcus Graf küratörlüğünde gerçekleşiyor. Sergi, dönüşüm kavramının imgesel bir alegorisi olarak kelebeğe dair referanslar kullanıyor ve değişim kavramını tartışıyor. Resimden seramik ve enstalasyona kadar uzanan yelpazede işler sunan sanatçı, soyutlama ile figürasyon eşiğinde duran parçalarda felsefedeki evrimsel değişim fikrini tartışıyor. Deformasyon ve temsilin yanı sıra doku ve renkler de Elçiçek'in işlerinde önemli bir rol oynuyor. Elçiçek'in mikro ile makro perspektifler arasında sürekli gidip gelmesi, izleyiciye gerçeklik konusundaki yeni estetik ve entelektüel görüşleri keşfetme olanağı sunuyor. İzleyici ayrıca evrimsel değişimin tetikleyici enerjisi olarak dönüşüm fikrini irdeleme fırsatı yakalıyor.
Adres: Tütüncü Mehmet Efendi Cad. Oramiral Kemal Kayacan Sk. No:2 Beyaz Köşk, Göztepe, İstanbul
Telefon: 0216 358 56 00
(Salt Beyoğlu, 18 Ağustos'a kadar)
Salt'ın yeni sergisi "Havaya Dair", hava kirliliğinin toplumsal ve ekolojik boyutlarını odağına alıyor. Milano merkezli disiplinlerarası tasarım stüdyosu 2050+ tarafından Salt Beyoğlu'ndaki forum alanı için tasarlanan enstalasyon, maddi, işitsel ve görsel deneyler aracılığıyla hava kirliliğine dair unsurları somutlaştırmayı amaçlıyor. Sergide, ziyaretçileri havanın maddeselliğiyle ilişki kurmaya teşvik eden bir dizi müdahale yer alıyor: Havanın kimyasal bileşimini ortaya çıkaran ve her biri farklı zehirlilik derecelerine karşılık gelen bir renkle tasvir edilmiş; zehirliliğin farklı ölçeklerdeki yaygınlığını gösteren veri ve görüntülerin işlendiği perdeler, havadaki bu maddelerin etkileşiminin tetiklediği kimyasal reaksiyonlar sonucu ortaya çıkan koşulları duyumsanabilir kılan bir ses enstalasyonu ile İstanbul'un gökyüzünün, genellikle hareketsiz ve üç boyutlu nesneleri kaydetmek için kullanılan fotogrametri tekniğiyle hazırlanmış bir animasyonu. Böylece, yeryüzünü çevreleyen gaz halindeki görünmez maddelerin belgelenip cisimleştirilmesi amaçlanıyor.
Adres: Asmalı Mescit, İstiklal Cad. No:136, Beyoğlu, İstanbul
Telefon: 0212 377 42 00
(Zilberman Selected, 20 Temmuz'a kadar)
Küratörlüğünü Nazlı Yayla'nın üstlendiği "Ev başladığın yerdir" başlıklı sergi, Hera Büyüktaşcıyan, Guido Casaretto ve Lucia Tallová'nın yapıtlarını bir araya getirerek, ev kavramına dair çok katmanlı anlamları ve yansımayı araştırıyor. Adını T. S. Eliot'ın "Dört Kuartet" şiirinin bir dizesinden ödünç alan "Ev başladığın yerdir" sergisi, ev ve hikaye anlatıcılığı kavramlarına bellek, kimlik ve ev içinde filizlenen kişisel ve kolektif tarihlerin ilişkisi üzerinden odaklanıyor. Bir kavram olarak ev, fiziki varoluşunun ötesine uzanır; kimlik, köken, sığınma, aidiyet ve topluluk fikirlerinin özünü temsil eder. Dünyada meşgul ettiğimiz yeri kavramak için adeta bir anahtar niteliği görerek ev fikri, varoluşun devamlı olarak değişen ve dönüşen iklimlerinin arasında bir devamlılık hissi sunar. Aidiyet ve zamanın geçişine dair karmaşık durumları yansıtan anlatılar ören sergi, ev ve zaman içindeki dönüşümü bağlamında belleğin kendine has incelikli dünyasını yeniden değerlendiriyor.
Adres: İstiklal, Piyalepaşa Blv. No: 32C Beyoğlu, İstanbul
Telefon: 0212 877 97 71
(İstanbul Sinema Müzesi, 30 Haziran'a kadar)
Resmin Şairi Devrim Erbil'in 60. sanat yılını onurlandırmak amacıyla hayata geçirilen 'Inspirations' sergisi, sanatçının klasikleşmiş sanat koleksiyonunun yanı sıra bugüne dek gün yüzüne çıkmamış eserlerine de yer vererek benzersiz bir modern sanat deneyimi yaşatıyor. Usta ismin sanat serüveni boyunca birlikte yürüdüğü arkadaşları, eğitmenleri ve öğrencilerinden oluşan 34 önemli sanatçının da eserlerinin bulunduğu seçki, Renk Erbil küratörlüğü ve Galeri Renko London organizasyonuyla davetlilere adeta bir görsel bir zaman çizelgesi sunuyor.
Adres: Atlas Pasajı, Kuloğlu, İstiklal Cad. No 131/A Beyoğlu, İstanbul
(OMM – Odunpazarı Modern Müze, 28 Temmuz'a kadar)
Küratörlüğünü Aslı Seven'in üstlendiği "İki Güneş Altında", Erol Tabanca Koleksiyonu'ndan özel bir seçkiye yer veriyor. "İki Güneş Altında" sergisi, gökyüzünde iki güneş olasılığının açtığı mitolojik ve spekülatif ufuklardan, dünyadaki varoluşumuzun Güneş'le olan derin bağlantılarına uzanan bir keşif yolculuğu sunuyor. Karma sergide, resimden fotoğrafa, heykelden video ve yerleştirmeye kadar uzanan çeşitli disiplinlerde üretilmiş eserler, güneş ışığı, gölgeler ve atmosferik kırılmalar etrafında şekillenerek optik, termal, metamorfik ve duygusal olgulara dair bir duyarlılık paylaşıyor.
Adres: Şarkiye, Atatürk Blv. No: 37, Odunpazarı, Eskişehir
(Salt Galata, 29 Eylül'e kadar)
"Öyleyse En Başa Dönelim" sergisi, Itziar Barrio'nun teknoloji, emek, madde, kimlik arasındaki kesişimleri irdelediği "Madde" üçlemesindeki film ve video enstalasyonlarını yeni üretimler ile bir araya getiriyor. Bilimsel gelişmeler dünyada var olmanın ne anlama geldiğine dair kavrayışımızı nasıl dönüştürüyor? Hem insan emeğinin bir ürünü hem de kolektif algıyı şekillendiren bir etken olarak teknolojinin toplumsal işlevi nedir? Çalışmalarında bu soruları temel alan Barrio, astrofizik, antropoloji, robotik mühendisliği gibi alanlardan uzmanların görüşlerini kurgusal anlatılarla birleştirerek "nesnel" bilgi üretimi, toplumsal yapılar ve kültürel değerler arasındaki etkileşimleri irdeliyor.
Adres: Arap Cami, Bankalar Cad. No:11 Beyoğlu, İstanbul
Telefon: 0212 334 22 00
(Arter, 4 Ağustos'a kadar)
Johanna Gustafsson Fürst'ün iki heykel serisi ile Dilek Winchester'ın bir video serisini ve metin temelli iki yerleştirmesini bir araya getiren "GLOSSOLALALA" sergisinin küratörlüğünü Selen Ansen üstleniyor. Sergi, iki sanatçının farklı mecraları kullanarak farklı yerlerde ürettikleri eserleri karşılaşma ve müzakere yollarıyla aynı zeminde buluşturuyor. Tekil sanatsal pratiklerle ortak bir deneyim alanı yaratmanın ve çok sesli birliktelikler inşa etmenin imkânlarını irdeleyen "GLOSSOLALALA" sergisi, sanatçıların dil meselesi etrafında kurguladıkları ve dili ses, yazı, beden ve mekânla ilişkilendiren yapıtlarından oluşuyor.
Adres: Yenişehir, Irmak Cad. No:13, Beyoğlu, İstanbul
Telefon: 0212 708 58 00
(Bayetav Sanat, 22 Eylül'e kadar)
Dünya ile kurulan ilişkilere dair tarifleri yeniden ele alan, araştırma ve programlarını Dilşad Aladağ'ın üstlendiği "Mahsul Vakaları", işbirlikleri ve bir aradalıklara dayalı bir sergi ve kamu programı. "Mahsul Vakaları", Çukurova'da başlayan ve İzmir'de devam eden, Anadolu'nun Akdeniz kıyılarındaki kırsal modernleşme sürecinin çevresel, kültürel ve toplumsal mahsullerini araştıran "Mahsul Projesi"nin bir uzantısı. "Mahsul Projesi", ekolojiyi türler arası ilişkilerle kenetlenen çok katmanlı ve devingen bir ağ olarak ele alıyor.
Adres: Erzene, 80. Sk. No:26, Bornova, İzmir
(Borusan Comtemporary, 18 Ağustos'a kadar)
Güncel sanatın önemli isimlerinden Mat Collishaw'un "Aritmi" sergisi, Alice Sharp küratörlüğünde izleyici ile buluşuyor. 90'li yılların sonundan bu yana sürdürdüğü sanat pratiğiyle, güncel sanata yön veren akımlar içerisinde anılan Britanyalı sanatçı Mat Collishaw, yeni solo sergisi "Aritmi" ile, sanat, bilim ve tarih disiplinlerinin perspektifinden önermeleri, yapay zeka teknolojileriyle birleştiriyor. Sanat ve bilim alanından iki önemli isim olan Albrecht Dürer ve Ernst Haeckel'ın çalışmalarını referans alan Collishaw, doğanın bozulmakta olan ritmini görselleştiriyor. "Aritmi", Dürer gibi Rönesans sanatçılarının dünyaya olan bakışımızı geliştirmek için son derece önemli olduğuna inandıkları ampirik yöntem ve doğa gözlemi kavramlarını gündeme getiriyor. Tıpkı Dürer gibi, Collishaw da yaklaşmakta olan felaketle ilgileniyor.
Adres: Rumelihisarı Mah. Baltalimanı Hisar Cad. No: 5 Perili Köşk, Sarıyer, İstanbul
Telefon: 0212 393 52 00
(YUNT, 25 Ağustos'a kadar)
Yaşamını ve çalışmalarını New York, Cheney ve İstanbul arasında sürdüren Mike Berg'ün "Buraya Nasıl Geldik?" başlıklı sergisi, sanatçının sergi için özel üretilen "Piramit" isimli heykelinin yanı sıra sanat pratiğinden farklı örnekleri bir araya getiriyo. Sergi kapsamında ayrıca Berg'ün "Kafes" adlı heykeli dış mekanda izleyiciyle buluşuyor. Sanat yazarı Sinan Eren Erk, sergi için kaleme aldığı metinde sergiyi "Mike Berg'ün gelişen, dönüşen, hatta işlerin ağırlığına karşın düşünsel düzlemde 'göçebe' sanat kariyerinin bir özeti" olarak tanımlıyor ve serginin "Berg'ün sanatsal bakışının farklı zamanlarda tutulmuş kayıtlarından" oluştuğuna dikkat çekiyor. Bu kayıtlardan "Piramit", Erk tarafından "içini bize açmayan, kalın zırhı ve tedirgin edici cüssesiyle beton savanların ortasındaki metal bir beyaz gergedan veya yerini bulamamış, kırıldığında içinde ne sürprizler sakladığı bilinmeyen bir kayayı, hatta formu bilinçli olarak bozulmuş kadim bir monoliti andıran" bir yapı olarak tasvir ediliyor.
Adres: Hasanpaşa Mah. Fatih Blv. No: 33, Sultanbeyli, İstanbul
(Maximum Uniq Hall, 5 Temmuz'a kadar)
Sanatsal tasarım ve düşüncelerini 2010 yılında aktif olarak hayata geçirmeye başlayan ve Türkiye'nin pop art alanındaki en çarpıcı sanatçıları arasında gösterilen Nesren Jake, beşinci kişisel sergisi "Lunatic Asylum" ile sanatseverlerle buluşuyor. İçinde bulunduğumuz yüzyılın akıl almaz değişim hızı ve sosyo-ekonomik çıkmazları yıkıcı boyutta yoksulluklara neden olurken, gündelik yaşamda mutluluk sosyal medya ile birlikte önü alınamaz bir tüketim çılgınlığına dönüşmüş durumda. Bu iki çıkmazın yarattığı girdap hepimizi sonsuz bir hızda içine çekiyor. Markaların dayattığı ideal yaşam tarzları ve hepimizi birer süper kahraman olduğumuza inandıran kimlik sunumları benlik algımızda bozulmalara sebep oluyor. "Lunatic Asylum", görsel kapitalizmin yarattığı bu illüzyonu eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyi ve sorgulamayı amaçlıyor.
Adres: Huzur, Maslak Ayazağa Cad. No:4 Sarıyer, İstanbul
(Grand Hyatt Istanbul Mezzanine Lounge, 1 Ağustos'a kadar)
Mezzanine Lounge'da Grand Art kapsamında gerçekleşen Nihan Çakır'ın "Kutsal Dişi'nin Peşinde" sergisinde, sanatçının katmanlı boyama teknikleri ve sembollerle bezeli dili, izleyiciyi gerçeklikten uzaklaştırarak düşsel bir atmosferde yeni bir duygu evrenine davet ediyor.
Adres: Grand Hyatt Istanbul, Harbiye, Taşkışla Cad. No:1 Şişli, İstanbul
Telefon: 0212 368 12 34
(İstanbul Modern, 9 Şubat 2025'e kadar)
"Olafur Eliasson: Senin beklenmedik karşılaşman" başlıklı sergi, tüm dünyada gerçekleştirdiği proje ve yapıtlarıyla büyük ilgi gören İzlandalı-Danimarkalı sanatçı Olafur Eliasson'un 30 yıllık kariyerinden kapsamlı bir seçkiyi bir araya getiriyor. Sanatçının Türkiye'deki bu ilk sergisinde, yeni üretimler de dahil olmak üzere 40'a yakın yapıt yer alıyor. Eliasson'un 30 yıllık sanatsal pratiği boyunca odaklandığı su, ışık, renk, algı, hareket, geometri ve çevre gibi konulara odaklanan serginin küratörlüğünü, müzenin küratöryel ekibinden Öykü Özsoy Sağnak, Nilay Dursun ve Ümit Mesci üstleniyor.
Adres: Kılıçali Paşa, Tophane İskele Cad. No:1/1 Beyoğlu, İstanbul
Telefon: 0212 334 73 00
(İstanbul Modern, 20 Ekim'e kadar)
İstanbul Modern, Türkiye fotoğraf tarihinin ustalarına odaklanan sergilerine Ozan Sağdıç ile devam ediyor. Sanatçının 1950'lerden itibaren çalışmalarından geniş bir seçkinin yer aldığı "Ozan Sağdıç: Fotoğrafçının Tanıklığı" adlı sergi, dünyada fotoğrafın en yaygın türlerinden biri olan belgesel fotoğrafa odaklanıyor. Sergi, sosyal, politik, ekonomik, kültürel ve görsel tarihine de ışık tutmayı amaçlıyor.
Adres: Kılıçali Paşa, Tophane İskele Cad. No:1/1, Beyoğlu, İstanbul
Telefon: 0212 334 73 00
(Loft Art, 30 Haziran'a kadar)
Üniversitelerin Güzel Sanatlar Fakültesi bölümü öğrencilerinin eserlerinden oluşan "Özkan Arı Art Academy +18 Young" sergisinde, "iktidar tanımı" ve "yeniden üretim" kavramları bağımsız sanatçıların eserlerinde yenilikçi ve provokatif bir şekilde işleniyor. Jean Baudrillard ve Michel Foucault gibi düşünürlerin teorilerinden esinlenen bu sergi, üniversite öğrencilerinin kadın-erkek ilişkileri gibi nesne-özne dinamiklerini, arzu ve meydan okuma gibi unsurlar üzerinden tartışmasına sahne oluyor. Baudrillard'ın "iktidarın gerisi hiçlik ve boşluktan ibarettir" yorumu, bağımsız sanatçıların eserlerinde yenilikçi ve provokatif bir şekilde işleniyor. Sergide sık kullanılan Walter Benjamin'in "yeniden üretim" kavramı ise teknolojinin sanat üzerindeki etkisini ve sanatın demokratikleşmesini vurguluyor. Bu tema, sanatçıların eserlerinde yeniden ele alınarak, sanat yapıtlarının toplumsal etkileşimde nasıl bir rol oynayabileceğini gösteriyor. Bağımsız sanatçılar, eserlerini geleneksel sınırlardan çıkararak geniş kitlelere ulaştırmayı hedefliyor.
Adres: Nisbetiye, Aytar Cad. No:107 Beşiktaş, İstanbul
(Arter, 10 Kasım'a kadar)
Şakir Gökçebağ'ın farklı zaman aralıklarında ürettiği yerleştirme, heykel ve fotoğraflarından oluşan "Göründüğü Gibi" başlıklı kişisel sergisi, Gökçebağ'ın sıradan nesneleri ve tanıdık görüntüleri biçimsel manipülasyonlar yoluyla sıra dışı hale getirme yöntemlerine toplu bir bakış sunuyor. Gündelik yaşam içinde sıkça karşılaştığımız nesnelerin zihninde yarattığı çağrışımlardan ya da uyandırdıkları biçimsel benzerlikler ve zıtlıklardan yola çıkan Şakir Gökçebağ, onları yapıbozumcu bir tavırla parçalarına ayırarak, yineleyip çoğaltarak, birbirlerine iliştirerek yeniden düzenliyor. Ortaya çıkan yapıt, bir bütünün müdahale edilmiş veya ayrıştırılmış parçaları olmanın ötesine geçerek nesneleri bildik bağlamlarından uzaklaştırır, dünyayı ve şeyleri algılamamıza yönelik yeni ve şaşırtıcı imkanlar sunuyor.
Adres: Yenişehir, Irmak Cad. No:13, Beyoğlu, İstanbul
Telefon: 0212 708 58 00
(Pera Müzesi, 18 Ağustos'a kadar)
Pera Müzesi'nin ziyarete açıldığı 2005 yılından günümüze uzanan, üniversitelerle iş birliği yaparak gerçekleştirdiği gelenekselleşmiş sergileri arasına katılacak olan "Ters Yüz PƎRⱯ", İstanbul'daki mevcut sanat kurumlarına ve kentsel çevrelerine dair çoklu bakış açılarını, yüksek kültür ve popüler kültür arasında hareket ederek bir araya getiriyor. Yerel, kâr amacı gütmeyen sanat mekânlarına odaklanan ve kamusal programına kültür-sanat çalışanları ile ziyaretçileri de dahil eden sergi, alternatif değerler üzerine düşünüyor, değerlendirmeler yapıyor. Bauhaus-Universität Weimar'dan Prof. Mona Mahall ve Yelta Köm yürütücülüğündeki "Temsil Pratikleri ve Politikaları" bölümü ve Bremen Sanat Üniversitesi'nden Prof. Aslı Serbest yürütücülüğündeki "Geçici Mekânlar" bölümü iş birliğiyle düzenlenen "Ters Yüz PƎRⱯ", küresel kapitalist ilişkileri ve yerelleşmiş kültürel pratikleri araştırıyor. Ayrıca mimarinin, kurumların kentsel çevreleriyle ilişkilerinde hem kurucu hem de açığa çıkarıcı bir rol oynayarak bu kurumların belirli bir yer ve zamanda nasıl aracılık ettiğini ve işlediğini inceliyor.
Adres: Asmalı Mescit, Meşrutiyet Cad. No:65 Beyoğlu, İstanbul
Telefon: 0212 334 99 00
(Anna Laudel İstanbul, 30 Haziran'a kadar)
Multidisipliner sanatçı Tuğçe Diri'nin yeni sergisi "Taşların Ardında: An ve Arşiv", , derinlemesine bir araştırma, okuma ve üretme sürecinin ürünü olarak ortaya çıkıyor. Bu seri, tarih boyunca defalarca yıkılmış, yeniden inşa edilmiş, farklı amaçlar için kullanılmış ve müdahale edilmiş mekanların izini sürerek geçmişin izlerini günümüze taşımayı hedefliyor. Kaybolmuş çevreleri, kültürel mirası yeniden hafızalarda canlandırma görevini de üstlenen seri, tekrara dayanan, ritüelistik çalışmalarla şehir belleğini yeniden yorumlamaları için ziyaretçilere sıra dışı bir atmosfer sunuyor.
Adres: Gümüşsuyu, Kazancı Ykş. No:45 D:49A Beyoğlu, İstanbul
Telefon: 0212 243 32 57
(Decollage Art Space, 7 Temmuz'a kadar)
Ülkü Yılmaz, "Unnamed" isimli solo sergisinde, sınırlamalardan kaçınarak, eserleri aracılığıyla kelimelerle ifade edilemeyen duyguları güçlü bir biçimde iletiyor. "Unnamed", izleyiciyi siyah ve beyazın derin anlamlarını ve bu renklerin ruhundaki yansımalarını keşfetmeye ve sorgulamaya davet ediyor. Estetik kaygılardan uzaklaşarak duyguların güçlü bir şekilde ifade edilmesini hedefliyor. İzleyicilere, kelimeyle ifade edilemeyen derin duyguları aktararak her bir eserle içsel bir yolculuğa çıkarıyor.
Adres: Suadiye Mah. Müzeyyen Sk. No:4/1, Kadıköy, İstanbul
(Mandarin Oriental, Bodrum, Ekim 2024'e kadar)
Contemporary Istanbul'un uzun süreli katılımcılarından olan, Barcelona ve Amsterdam temelli Villa del Arte Galleries, Mandarin Oriental, Bodrum'da sanatseverler ve Türk koleksiyonerler ile buluşan uzun soluklu bir sergiye imza atıyor. Yaz sezonu boyunca devam eden sergide, multidisipliner bir eser kataloğu karşımıza çıkıyor. 10 ressam, 10 heykeltıraş ve 8 karma medya sanatçısının eserlerinden oluşan sergi, sanatçı sohbetlerine de ev sahipliği yapıyor.
Adres: Gölköy Mah. 314 Sokak, No:10, Bodrum, Muğla
Telefon: 0252 311 18 88
(MSGSÜ Tophane-i Amire Kültür ve Sanat Merkezi, 30 Haziran'a kadar)
Vuslat'ın "Emanet" adlı sergisi, Ebru Yetişkin küratörlüğünde sanatseverlerle buluşuyor. Güven, bağlılık, ihtimam gösterme, sözüne sadakat ve koruyuculuğun değerini ifade eden "emanet" kavramının birçok tezahürünü keşfetmeye davet eden sergi Vuslat'ın heykel, resim, şiir, ses ve enstalasyon eserlerini kapsıyor. 2023 yılında Baksı Müzesi'nde gerçekleşen "Emanet" sergisi, bu kez "sinematografik düşünebilmeye açılan bir çoksesli hafıza kaydı ve bir anlatı peyzajı olarak yeniden kurgulanıyor.
Adres: MSGSÜ Tophane-i Amire Beş Kubbe Salonu, Kılıçali Paşa, Meclis-i Mebusan Cad. No:1 Beyoğlu, İstanbul
Telefon: 0212 293 46 48
(İş Sanat Kibele Sanat Galerisi, 30 Haziran'a kadar)
Türkiye'nin önde gelen karikatüristlerinden Latif Demirci'nin yarım asırlık sanat hayatını sunan "Yazan-Çizen LATİF DEMİRCİ" sergisinin küratörlüğünü sanatçının kızı Yasemin Demirci ile yakın dostu, gazeteci İhsan Yılmaz'ın üstlenirken, serginin tasarımını Emre Senan'ın imzasını taşıyor. Demirci'nin eserlerini, yarattığı çizgi karakterlerin maceraları, yayınladığı kitaplar, farklı çalışmalarıyla, kronolojik ve tematik bir düzen içinde sanatseverlerle buluşturan retrospektif sergi, sanatçının 1974'te başlayan Gırgır döneminden 2022'de yayınlanmış son karikatürüne kadarki zaman dilimini kapsıyor.
Adres: Levent, Büyükdere Cad. Meltem Sk. No:4 Beşiktaş, İstanbul
Telefon: 0212 316 15 80
(İstanbul Modern, 11 Ağustos'a kadar)
Dijital kültüre odaklanan "Zamansız Meraklar" sergisi, çalışmalarında özgün unsurlar barındıran ve deneysel bakış açılarını koruyarak üretimlerinde yenilikler sergileyen sanatçıları bir araya getiriyor. Yaşamlarımıza etki eden dijital dönüşümü, bu sürece tanıklık eden sanatçıların bakış açılarıyla yansıtıyor. Sergide, dijital kültürü araştırma süreçlerinde olağan bir unsur olarak benimseyen ve yeni teknolojileri denemeyi öncelik olarak belirleyen 16 sanatçı, sanatçı ikilisi ve sanatçı kolektifinin çalışmaları yer alıyor. Mağara resimlerinden bu yana sanatın ağırlık verdiği konuları dijitalleşmenin etkisiyle ele alan yapıtlar, sanat tarihini bugünden geleceğe taşıyacak üretimler olarak inceleniyor. "Zamansız Meraklar" çoğunlukla çevrimiçi kanallarda ve dijital uygulamalarda görmeye alıştığımız üretim biçimleriyle birlikte çeşitli imge ve ifadeleri, onları farklı yöntemlerle ele alan sanatçıların yapıtlarıyla müze içinde fiziksel olarak sunuyor.
Adres: Kılıçali Paşa, Tophane İskele Cad. No:1/1, Beyoğlu, İstanbul
Telefon: 0212 334 73 00