Bilinen ve görünen o ki, yapay zeka sanat dünyasında hala "arada" bir yerde duruyor. Christie's'in bir ilke imza atarak ilk AI müzayedesini gerçekleştirmesi de yapay zeka ile üretilen eserleri bir kez daha tartışmaların merkezine oturtmayı başarıyor. "Augmented Intelligence" müzayedesi, 20 Şubat-5 Mart arasında gerçekleşmeden önce, bir grup sanatçı, açık artırmanın iptali için Christie's'e bir dilekçe hazırlamış ve bazı eserlerin, "telif hakkı yasasıyla korunmuş eserlerin izinsiz kullanımıyla eğitilmiş yapay zeka modelleri yardımıyla yaratıldığı"nı savunmuşlardı. Ve "Eğer insan sanatçılara saygınız varsa, bu müzayedeyi iptal edin" çağrısında bulunmuşlardı. Christie's ise müzayedeye katılan sanatçıların güçlü ve disiplinler arası bir sanat geçmişine sahip olduğunu, eserlerinin önemli müze koleksiyonlarında yer aldığını belirterek yapay zekanın sanatsal pratiği geliştiren bir araç olarak değerlendirilmesi gerektiğinin altını çizmişti. Müzayede sonrasında ise tartışmalara noktayı; teknoloji ve sanatın sınırlarını zorlayan yaratıcı isimlere hak ettiklerini sunmanın günümüzde önemli olduğunu dile getirmesi ve satış sonuçlarından memnun olduğu açıklamalarıyla koydu.
Müzayedede en iyi satış ise Los Angeles'ta ilk yapay zeka sanat müzesi Dataland'ı açmayı planlayan Refik Anadol'un, "Machine Hallucinations: ISS Dreams - A" adlı eseri oldu. En çok ses getirenlerden biri ise, Holly Herndon ve Mat Dryhurst'in geçen yılki Whitney Bienali için sipariş edilen "Embedding Study 1&2" isimli eseriydi. Müzayedede toplam hasılat 728.784 dolarla satış beklentilerini aşarken 34 lotun 28'i satıldı. Teklif verenlerin ise neredeyse yarısının Y kuşağı ve Z kuşağı olduğu belirtildi. Bu da tartışmaların odağını köklü sanatseverler ve yeni kuşak arasına taşıyor. Anlaşılan, yapay zeka sanatına ilgi genç kuşak tarafından artıyor ve AI eserler sanat dünyasında yerini sağlamlaştırma yolunda ilerliyor.
Fotoğraflar: Getty Images Türkiye