JOMO: Kaçırma Korkusu Yerine Anda Kalma

Bir şeyleri kaçırmanın verdiği haz hem şehirden hem de telaştan uzak destinasyonlarla panzehir etkisi yaratıyor. 2025 seyahat trendlerinden JOMO, yeni lüks olarak benimsediğimiz huzuru odağına alırken, dünyanın bambaşka noktalarından aldığımız fikirler yolumuzu aydınlatıyor.

YAZAR: Cansu Karakuş
6 Mart 2025 Perşembe 17:26 | Son Güncellenme:
19 dakika okunma süresi

Dijital çağın karmaşasında, sürekli bildirimler, sonsuz yapılacaklar listeleri ve tükenmeyen içerik akışı arasında boğulurken, FOMO'nun (Fear of Missing Out) varlığını hissetmemek neredeyse imkânsız hale geldi. Sosyal medya akışında başkalarının hayatlarının en kusursuz anlarına şahit olmak, insanı sürekli hareket hâlinde olmaya, bir sonraki büyük fırsatı kaçırmamaya zorluyor. Ancak bu hız çağında, bir şeyleri bilerek kaçırmanın, kendine zaman ayırmanın ve derinlemesine bir deneyim yaşamanın değeri giderek daha fazla anlaşılıyor. İşte tam da burada JOMO (Joy of Missing Out) devreye giriyor. Bu kavram, her yerde olma ve her şeyi yapma baskısını bir kenara bırakıp, seçici olmayı ve mevcut anın tadını çıkarmayı seçmekle özdeşleşiyor. JOMO, seyahatten günlük yaşama, sosyal medyadan iş dünyasına kadar pek çok alanda yeni bir felsefe olarak karşımıza çıkıyor.

Bushmans Kloof izniyle

Hatta "slow food" hareketi, mindfulness retreat'ler veya döngüsel moda dahi bunun bir uzantısı olarak düşünülebilir. Yani giderek daha fazla insan farklı alanlarda, dijital dünyada aşırı bağlantılı olmanın getirdiği yorgunluktan sıyrılmaya çalışıyor. Bildirim seslerini susturmak, sosyal medyada her akıma yetişme çabasından vazgeçmek ve sadece gerçekten ilgilendiği şeylere odaklanmak, zihinsel sağlığı güçlendiren bir dönüşüm yaratıyor. Artık her yerde olmanın ve her şeyi bilmenin bir zorunluluk olmadığı fark ediliyor. Bilinçli bir şekilde ekran süresini azaltmak, telefonu "rahatsız etmeyin" moduna almak ya da bir hafta sonunu tamamen internetsiz geçirmek, kişiye kendini yenileme ve gerçekten değerli anlar yaşama fırsatı sunuyor.

AndBeyond izniyle

Bilgi Çağında Seyahat

Son yıllarda hızlanan seyahat trendleri, "hızlı tüketim turizmi" anlayışıyla şekillendi. İdeal tatil artık kısa zamanda olabildiğince fazla şey yapmak, bir seyahat programını kutucuklar gibi işaretlemek, o çok konuşulan Instagram fotoğrafını çekmek ve hemen bir sonraki durağa geçmek olarak görülüyordu. Pandemi sonrası, eve kapanmanın yarattığı bastırılmış keşfetme arzusu, insanları daha da aceleci ve telaşlı bir gezgin haline getirdi. Ancak zamanla bu tempoya yetişmeye çalışmanın aslında tatilden çok daha fazla yorgunluk getirdiği fark edildi. Bu fikri olabildiğine destekleyen Bushmans Kloof Wilderness Reserve & Wellness Retreat Genel Müdürü Gerhard Thom ise JOMO'nun alametifarikasını "Uzun yıllar boyunca büyük seyahatlerden mahrum kalan gezginler, 2022 ve 2023 yıllarında yoğun bir şekilde popüler destinasyonlara yöneldi. Ancak bu, aşırı turizmin yeniden büyük bir sorun haline gelmesine neden oldu; pek çok destinasyon, aşırı ziyaretçi yükü altında zorlanıyor. Gezginler artık çevreye olan etkilerini daha fazla sorguluyor ve daha az bilinen, kalabalıktan uzak noktalarda uzun süreli konaklamalar yapmayı tercih ediyor. Bunun yanı sıra hem zihinsel hem de fiziksel sağlık ve güvenlik en önemli önceliklerden biri haline geldi.

Four Seasons Golden Triangle izniyle

Dijital dünyadan uzaklaşma ihtiyacı da bu trendi besleyen etkenler arasında yer alıyor" sözleriyle açıklıyor. Yani JOMO, seyahatte yavaşlamayı, anı hissetmeyi ve bir destinasyonla derinlemesine bağlantı kurmayı savunuyor. Artık birçok insan, tatillerinde artık her müzeyi ziyaret etmek ya da her ünlü restoranı denemek yerine, bir kafede saatlerce kitap okumayı, sahilde sadece denizi izlemeyi ya da bir şehrin sokaklarında amaçsızca dolaşmayı tercih ediyor. JOMO, seyahati bir yarıştan çıkarıp, onun gerçek anlamını tekrar hatırlatıyor: keşfetmek, dinlenmek ve ruhu beslemek. Gerçek lüksün bireyselliğin keşfinde olduğunu ve sektöründe bu yönde dönüştüğünü savunan Four Seasons Tented Camp Golden Triangle Kamp Müdürü Paweena Waraha ise bu bağlamdaki sorularımızı aydınlatıyor: "Lüks seyahat, artık maddi ihtişamın ötesine geçerek kişisel iyi oluşa, gerçekliğe ve anlamlı deneyimlere odaklanıyor. Eskiden dolu dolu programlarla 'görülmesi gereken' yerleri hızla gezmek önemliyken; günümüzün gezginleri anlamlı deneyimler, kişiselleştirilmiş hizmetler ve doğayla ve yerel kültürle daha derin bağlar kurmak istiyor. Bu değişim, konaklama sektörünü farkındalığı, huzuru ve gerçekliği ön plana çıkaran deneyimler sunmaya yönlendiriyor."

Four Seasons Golden Triangle izniyle

İçsel Keşif

Peki, JOMO'yu günlük hayatımıza veya seyahatlerimize nasıl entegre edebiliriz? Öncelikle, her etkinliğe katılmak ya da her haberi anında öğrenmek zorunda olmadığımızı kabullenmek gerekiyor. Bir daveti reddetmek ya da sosyal medyada belirli bir akımı takip etmemek, dünyadan kopmak anlamına gelmiyor. Aksine, bu bilinçli seçimler kişiyi daha özgür kılıyor. Çünkü sürekli meşgul olmak, her şeyin içinde olmak demek, her zaman daha mutlu olacağımız anlamına gelmiyor. Aksine, bazen geri çekilip nefes almak, kendi iç dünyamızla baş başa kalmak, bizi daha tatmin edici bir hayata yönlendirebiliyor.

Four Seasons Golden Triangle izniyle

Ayrıca, JOMO'yu sadece bireysel bir seçim olarak görmek yerine, toplumsal bir dönüşüm olarak da okuyabiliriz. Six Senses Wellness Öncüsü Anna Bjurstam bu gelişmeyi "Ruhsal seyahatin yükselmesi, daha anlamlı bir yaşam arayışına olan ilgideki artışı vurguluyor. Sosyal medya akışını doldurmak için mükemmel anlar yaratma çabalarının geride kaldığı günler geçmişte kaldı. Bunun yerine, daha yenilikçi bir şekilde, daha fazla kişi dikkat dağıtıcı unsurları bir kenara bırakarak, sadeliği, odaklanmayı ve kendilik farkındalığını artırmayı keşfetmeye başladı. Kendinden daha büyük bir şeyle derin bir bağlantı... Kendi yerini, amacını veya çevresindeki insanları daha iyi anlamak... Bir zamanlar niş olarak kabul edilen bu anlayış, artık her yaştan kişinin ilgisini çeken bir olgu haline geldi ve hatta çocuklar da şarkı çömlekleriyle labirentlerin dokunsal doğasını çok seviyor" diyerek örneklendiriyor. Özellikle Z kuşağı, "her an her yerde olma" baskısına karşı daha bilinçli bir tavır sergiliyor. Sürekli yeni şeyler deneme arzusunu kaybetmeden, derinlemesine deneyimler yaşamaya ve anı gerçekten hissetmeye önem veriyorlar. JOMO, basitlik arayışının ötesinde her şeyin merkezinde olma baskısını reddederek, sahte bağlantılar yerine gerçek insan ilişkilerine yönelerek ve yalnızca gösteriş uğruna bir şeyler yapmaktan kaçınarak toplumsal bir başkaldırıya dönüşüyor.

Bushmans Kloof izniyle

Telaşsız Destinasyonlar

Konaklama sektörü ve pazarlamacılar için de bu değişim büyük bir ders niteliğinde. Yıllardır FOMO üzerinden şekillenen stratejiler, "kaçırma, şimdi al, hemen katıl" mesajlarıyla insanları sürekli tetikte tutmaya çalışıyordu. Ancak, giderek daha fazla insan bu oyunlara karşı bilinçleniyor ve seçici davranıyor. Markalar artık JOMO'yu anlamak ve ona göre hareket etmek zorunda. Gerhard Thom da bu strateji odağında kişisel beklentiler için "Özgün, yerel ve benzersiz deneyimlere daha fazla odaklanılarak hem gezginler hem de ev sahibi destinasyonlar için olumlu değişimler yaratacak deneyimler ön plana çıkacak. İster doğada geçirilen sessiz bir an, ister yerel halkla kurulan samimi bir bağ ya da yeni bir şey öğrenmenin verdiği mutluluk olsun, bu yeni seyahat anlayışı bize maceranın gerçek özünü hatırlatıyor: Gördüklerimiz değil, bize hissettirdikleri önemli" diyor. Biz de Bushmans Kloof olarak zihinsel ve bedensel olarak dinlendirici bir konaklama arayışında olan gezginlere hitap edebilmek için tasarım, misafir deneyimi veya hizmet stratejilerinizde değişiklikler yapıyorlar mı diye merak ediyoruz. Thom, "Kesinlikle. Bushmans Kloof, Cederberg Dağları'nın sarp kayalıkları arasında konumlanmış bir doğa harikası. Henüz keşfedilmemiş olağanüstü bir dünyanın kapılarını aralayan otelimiz, Cape Town'un geleneksel turizm rotasına harika bir alternatif sunuyor. Misafirlerimiz günlerini geniş düzlükleri keşfederek, büyüleyici vahşi yaşamı gözlemleyerek ve bakir dağ manzaralarının tadını çıkararak geçiriyorlar. Bunun yanı sıra, 130'dan fazla eski San Kaya Sanatı alanına özel erişim sunuyoruz. Bu da onlara günlük dikkat dağıtıcı unsurlardan uzaklaşıp doğayla kendi ritimlerinde yeniden bağ kurma fırsatı sunuyor" şeklinde cevaplıyor sorumuzu. Bizimle görüşlerini paylaşan Six Senses de seyahatin yalnızca dışa dönük bir yolculuk olmadığını, aynı zamanda içsel bir keşif olduğunu kabul ediyor.

Bushmans Kloof izniyle

Anna Bjurstam'ın aktarımıysa JOMO'yu hayatımıza adapte etmenin, zorun aksine kolay bir seçenek olduğunu hatırlatıyor: "Ruhsal iyi olma, kanıta dayalı beyin bilimi (hayranlık yürüyüşleri), sosyal iyilik hali (topluluk masaları ve sohbet kartları), dijital detoks (teknolojiden arınma), farkındalık (çeşitli meditasyon teknikleri) gibi unsurları bir araya getirerek misafirlere günlük hayattaki dikkat dağıtıcı unsurlardan uzaklaşma fırsatı sunuyoruz. Bu sayede misafirler, mevcut anla tamamen bağ kurabiliyor, içsel kuzey yıldızlarını keşfederek ilham ve kaybolmuş tutkularla ruhlarını yeniden canlandırabiliyorlar. Ayrıca, tüm dünyadaki 27 Six Senses tesisi, ses iyileştirme ve şarkı çömleği ritüellerini sunmanın yanı sıra, birçok tesis alanın enerjisiyle bağlantı kurmak için kutsal geometrik desenler, örneğin labirentler gibi unsurlar da kullanıyor. Ay ışığı ritüeli ya da ateş töreni gibi uygulamalar, enerjik ve ruhsal bedeni temizleyerek, artık işe yaramayanı bırakmaya ve yeni bir anlam ya da amaç kazandırmaya yardımcı oluyor diyebiliriz."

Six Senses izniyle

Haz Meselesi

Tüm bunların ışığında tüketiciler de gerçekten kendilerine iyi hissettiren, huzur veren ve derin bağ kurabilecekleri deneyimlere yöneliyorlar. Yani, artık her şey "en popüler" ya da "en çok konuşulan" olmak zorunda değil. İnsanlar, kendilerine iyi gelen şeyleri seçme özgürlüğünü istiyor. Paweena Waraha ise bu felsefeyi nasıl benimsemediklerini şöyle açıklıyor: "JOMO sadece bir trend değil, aynı zamanda misafirperverlik anlayışımızın temel taşlarından biri. Four Seasons Tented Camp Golden Triangle olarak, tasarımımızdan sunduğumuz deneyimlere ve hizmet anlayışımıza kadar her şey, gerçek bir yenilenme alanı yaratmak üzerine kurulu. Biz, tasarımımızı, misafir deneyimlerimizi ve hizmet stratejilerimizi sürekli olarak farkındalık ve huzur duygusunu artıracak şekilde geliştiriyoruz. Kampımız, orman manzarasına uyum sağlayacak şekilde tasarlandı ve misafirleri yavaşlamaya, doğayla bütünleşmeye davet eden bir sığınak niteliğinde. Misafir deneyimlerimiz de aynı felsefeyi takip ediyor. Sisli dağlara karşı yapılan gün doğumu kahvaltılarından, doğada keşif yürüyüşlerine ve ağaç dikme gibi anlamlı aktivitelere kadar her deneyim, kişinin doğayla ve kendisiyle bağlantısını güçlendirmek için özel olarak tasarlandı. Hizmet anlayışımız da aynı şekilde sezgisel bir misafirperverlik üzerine kurulu; ekibimiz, samimi ve içten bir yaklaşım sergilerken, misafirlerimizin yalnız kalma ihtiyacına da saygı gösteriyor." Sektörün genel anlamda nasıl bir yaklaşımda olması gerektiği düşünüldüğündeyse, "Destinasyonlar ve oteller, yerel kültür ve doğal çevreyle derinlemesine bağlantılı ama aceleye getirilmemiş deneyimler sunmaya odaklanmalıdır. Misafirlerin ihtiyaçlarını sezgisel bir şekilde karşılayan, ancak aşırı müdahaleci olmayan bir hizmet anlayışı, onlara hem ilgi gördüklerini hem de özgür olduklarını hissettirebilir" sözlerini ekliyor.

Six Senses izniyle

Kısacası JOMO bir yaşam felsefesi olarak benimsendiğinde, modern dünyanın yarattığı stres ve yorgunlukla baş etmenin en doğal yollarından biri haline geliyor. Belki de artık "kaçırma korkusu"nu bir kenara bırakıp, "bilerek kaçırma"nın keyfini sürme zamanı gelmiştir. Telefonu kapatıp bir kitabın sayfaları arasında kaybolmak, bir sahil kasabasında saatlerce yürüyüş yapmak ya da sadece hiçbir şey yapmadan bir anın içinde var olmayı yaşamanın önemini keşfetmeliyiz. İşte JOMO tam olarak budur: daha az ama daha anlamlı deneyimler yaşamak. Ve belki de en önemlisi, sonunda gerçekten nefes alabilmek.

EN ÇOK OKUNANLAR

Londra Moda Haftası 2025-26 Sonbahar/Kış Defileleri

Londra Moda Haftası 2025-26 Sonbahar/Kış Defileleri

8 dakika okunma süresi
Makyajı Yeniden Yazan Maskara Tüyoları

Makyajı Yeniden Yazan Maskara Tüyoları

7 dakika okunma süresi
Nilay Keçeci Arpacı'dan Sağlıklı Tarifler: Kabak ve Patlıcan Çıtırı

Nilay Keçeci Arpacı'dan Sağlıklı Tarifler: Kabak ve Patlıcan Çıtırı

2 dakika okunma süresi
Yeni Trend: Coffee Club

Yeni Trend: Coffee Club

11 dakika okunma süresi
Işıltılı Ritüel: Yeni Prisme Libre Skin-Caring Glow

Işıltılı Ritüel: Yeni Prisme Libre Skin-Caring Glow

1 dakika okunma süresi

DAHA FAZLASI

İş Bankası'ndan Eşitlik İçin İlham Veren Buluşma: Geleceği Şekillendirenler

İş Bankası'ndan Eşitlik İçin İlham Veren Buluşma: Geleceği Şekillendirenler

Haftanın Gündemi: 17 – 23 Şubat Moda ve Sanatın Nabzı

Haftanın Gündemi: 17 – 23 Şubat Moda ve Sanatın Nabzı

Michelle Trachtenberg Hayatını Kaybetti

Michelle Trachtenberg Hayatını Kaybetti

2025 Super Bowl'da Ünlü Geçidi

2025 Super Bowl'da Ünlü Geçidi

Bvlgari Hotels & Resorts Bahamalar'daki Yeni Projesini Duyurdu

Bvlgari Hotels & Resorts Bahamalar'daki Yeni Projesini Duyurdu

Dünyaya İz Bırakan Kadınlar

Dünyaya İz Bırakan Kadınlar

Uzak Mesafe İlişkisinde Sevgililer Günü Nasıl Kutlanır?

Uzak Mesafe İlişkisinde Sevgililer Günü Nasıl Kutlanır?

Haftalık Gündem: 27 Ocak – 2 Şubat Haftasında Moda ve Sanatın Nabzı

Haftalık Gündem: 27 Ocak – 2 Şubat Haftasında Moda ve Sanatın Nabzı

Koşu Dünyasının Öncüsü HOKA Türkiye'de!

Koşu Dünyasının Öncüsü HOKA Türkiye'de!

14 Şubat Sevgililer Günü Sözleri ve Kart Mesajları

14 Şubat Sevgililer Günü Sözleri ve Kart Mesajları

Meghan Markle'ın Yeni Markası: “As Ever”

Meghan Markle'ın Yeni Markası: “As Ever”

Aslıhan Sabancı Koruyan ve Esra Oflaz'dan "En İyi Versiyona Ulaşmak" Üzerine

Aslıhan Sabancı Koruyan ve Esra Oflaz'dan "En İyi Versiyona Ulaşmak" Üzerine