Londra'daki V&A Museum'da açılan "Fabergé: Romance to Revolution" sergisi, efsanevi Rus kuyumcu Carl Fabergé'nin uluslararası değerine ve onun az bilinen Londra şubesinin önemine adanan ilk büyük sergi. Fabergé'nin Edward Dönemi yüksek sosyete eserlerine odaklanan sergi, onun Britanya'daki başarısına ve çalışmalarının neşeli zenginliğiyle küresel bir hayranlıkla kucaklanmasına ışık tutuyor. Serginin finalini efsanevi Imperial Easter Eggs (İmparatorluk Paskalya Yumurtaları) koleksiyonu yapıyor. Bu, şimdiye kadarki Fabergé Easter Eggs'in en büyük koleksiyonu ve bir kısmı ilk kez seyirciye sunuluyor.
Üç ana bölümde 200'den fazla nesneyi sergileyen "Fabergé: Romance to Revolution", Carl Fabergé'nin ve onun Rus işçiliği ile zarafeti bir araya getiren becerilerini ortaya koyduğu uluslararası ölçekli şirketinin hikayesini anlatıyor.
Sergi, Fabergé'nin 1903'te Londra'da açılan, Rusya dışındaki tek şubesiyle başlayan Anglo-Rus girişiminin doğasını araştırıyor. Kraliyet, aristokratlar, Amerikalı varisler, sürgündeki Rus dükler, Maharaja'lar, yeni servet sahibi finansörler ve sosyete, birbirlerine eşsiz lüks hediyeler almak için bu dükkana akın ediyordu. Fabergé'nin eserleri, İngiltere'de de Rusya'da olduğu kadar popülerdi.
Serginin ilk bölümü, Romanov ailesinin önemli himayesini vurguluyor. Hermitage Müzesi tarafından ödünç verilen ve 1900 Paris Exposition Universelle için yapılan Imperial Regalia'nın bir minyatürü, Carl Fabergé'nin imparatorluk ailesine karşı üstlendiği resmi kuyumculuk rolünü yansıtacak. Kraliyet üyeleri, birbirlerine hediye olarak Fabergé'ye kaya kristali, altın ve pırlantalardan yapılmış çiçekler ve aile portresi minyatürleri hediye yaptırıyordu. Bu bölüm aynı zamanda Carl Fabergé'nin gençliğine, Avrupa'daki seyahatlerine ve aile şirketine kuruluşuna da değiniyor.
İmparator II. Nicholas tarafından taç giyme töreninde İmparatoriçe Alexandra Feodorovna'ya hediye edilen bir dua kitabı, İmparatorluk ailesinin değerli eşyalarıyla birlikte erken dönem fotoğraflarının yanında yer alıyor.
Bu bölümde karşımıza çıkan ışıltılı akuamarin ve elmas taç, Fabergé'nin çalışmalarının göz kamaştırıcı güzelliğini gözler önüne seriyor. Taç, Mecklenburg-Schwerin Büyük Dükü Frederick Francis IV'ten, eşi Hannover ve Cumberland Prensesi Alexandra'ya düğün günlerinde bir sevgi simgesi olarak hediye edilmişti.
Serginin ikinci bölümü, Fabergé'nin Londra'daki hikayesini, firmanın kraliyet himayesi altında nasıl geliştiğini ve yarattığı eserlerin, şehirde toplanan kozmopolit seçkinler arasında hediye vermek ve gösterişli zenginlik gösterileri için nasıl sosyal bir para birimi haline geldiğini anlatıyor.
1900 Paris Fuarı'ndaki büyük başarı, Fabergé'nin genişlemesi kousunda, Rusya dışında da keskin bir müşteri tabanına sahip olacağını açıkça ortaya koymuştu. Fabergé'nin yeni binası için Londra'yı seçmesinin nedeni kısmen, Londra'nın dünyanın finans başkenti olması, zengin ve uluslararası müşterileri çekebilen lüks bir perakende satış noktası olmasıydı. Ayrıca, zaten hevesli birer Fabergé koleksiyoncusu olan Edward VII ve Kraliçe Alexandra'nın evi de buradaydı. Sergideki geçiş bölümü, ziyaretçileri Rusya'dan Londra'ya taşıyor, İngiliz ve Rus Kraliyet Aileleri arasındaki güçlü bağları vurguluyor. Bu bölümde sergilenenler arasında Fabergé yapımı çerçevelerdeki kraliyet fotoğrafları, İmparator II. Nicholas ve İmparatoriçe Alexandra Feodorovna tarafından İngiliz akrabalarına sunulan hediyeler, çar ve çariçe tarafından 1896'da Noel için Kraliçe Victoria'ya verilen bir defter yer alıyor. Ayrıca Kral George V ve Kraliçe Mary'ye taç giyme törenlerinde sunulan görkemli bir kristal vazo da bu bölümde sergileniyor.
Serginin ikinci bölümünün sonu, Büyük Savaş ve Rus Devrimi'nin, Fabergé üzerindeki vahim etkisini anlatıyor. Rusya'nın 1914'te savaşa girmesiyle Fabergé'nin üretimi aniden değişti. Atölyeler, çıktılarını savaş çabalarına odakladı ve zarif nesneler yaratmaktan mühimmat üretmeye geçti. Titiz işçilikleri mücevher ve değerli metallerden bakır, pirinç ve çeliğe dönüştü. 1917'de Devrim, Fabergé'nin Rusya'daki atölyelerini vurduğunda, Londra'daki dükkanı da faaliyetini durdurdu.
Serginin son bölümü, ikonik Imperial Easter Eggs aracılığıyla Fabergé'nin mirasını kutluyor. Koleksiyonda var olan en büyük Imperial Egg olan Moscow Kremlin Egg de yer alıyor. Bu yumurtanın yapımında Dormition Katedrali'nin mimarisinden ilham alınmış ve yumurta V&A Museum'a Moskova Kremlin Müzeleri tarafından ödünç verilmiş. Koleksiyonda sergilenecek diğer yumurtalar; Nicholas II ve İmparatoriçe Alexandra'nın çocuklarının suluboya portrelerini içeren ve içinde sarayın sürpriz bir modelini barındıran Alexander Palace Egg, Romanov hanedanlığının 300. yılı kutlaması için yapılan Tercentenary Egg (ki trajik bir şekilde birkaç yıl sonra hanedanlık yıkıldı), yıllardır kayıp olup 2011 yılında bir hurda satıcısı tarafından tesadüfen bulunan 1887 tarihli Third Imperial Egg, içerisinde altın bir tavus kuşu otomatonu saklı Peacock Egg ve Kraliyet Koleksiyonu tarafından sergi için ödünç verilen İmparatoriçe Alexandra Feodorovna'nın Basket of Flowers Egg'i.
Rus Devrimi ve savaş, Rusya ve Avrupa'daki toplumsal düzeni geri dönülmez biçimde değiştirirken, Fabergé hayranlığı, özellikle firmanın çalışmalarının ödüllendirilmeye devam ettiği Londra'da varlığını sürdürdü. 1920'lerden itibaren Londra'daki satıcılar ve müzayede evleri, Sovyet Rusya tarafından el konularak satılan Fabergé objelerini topladı. 1930'larda, sanat simsarı Wartski, Fabergé'nin Avrupa ve Amerika Birleşik Devletleri'ndeki yeni nesil koleksiyoncuların ve Londra müşterilerinin sahip olduğu birkaç Imperial Eggs'i satın aldı. Son dönemde ise vatansever geri dönüşün motive ettiği Ruslar, Fabergé'nin çalışmalarının önemli koleksiyoncuları haline geldi.
Carl Fabergé'nin şirketi varlığını sürdürememiş olsa da Fabergé tasarımlarına halihazırda oldukça büyük olan talep, giderek artıyor. Fabergé'nin ünü de efsanevi Imperial Easter Eggs etrafında kristalize olurken, ilham vermeye ve büyülemeye devam ediyor. "Fabergé: Romance to Revolution" sergisi, 8 Mayıs 2022'ye kadar Londra'daki V&A Museum'da görülebilir.