Banu Çarmıklı
"Bir sergiye gitmeden önce gideceğin sanatçıyı araştırmak, seçkiyi izlemeye gitmeden önce eserleri daha iyi anlamanızı sağlar. Sergiden önce küçük notlar almak, sanatçının seçkisi hakkında yapılan röportajları okumak ve dokümanları incelemek hayli faydalı olabilir. Sergi gezerken zaman çok önemli. Eserler önünde vakit harcamak gerekiyor. Sadece selfie çekip sosyal medyada paylaşmak için sergiye gitmemek lazım. Sergi gezerken sesli rehber varsa onu dinleyerek gezinizi yapabilirsiniz. 2023'te küratörlüğünü Ceren Erdem'in yaptığı sanatçı Çınar Eslek'in 'Teyel, Uzuv, İlizarov' adlı sergisi, etkilendiğim sergilerden biri. Teyellerle birbirine bağlanan, dikilmiş insan uzuvlarına göndermeleriyle sergi, çok etkileyiciydi.
Otobiyografik referansları ile beden kavramı işlenmiş güçlü eserler... Kısacası yaşam olarak bedensel acının sanat eserine dönüşmesi beni çok etkiledi. Bu yıl etkilendiğim bir diğer sergi ise, Pera Müzesi'ndeki seramik koleksiyonundan oluşan "Gelecek Hatıraları". Seramik nesnelerinin yardımıyla geçmiş ve gelecek arasında daha önce yaşanan ya da tanıklık eden bir şeyin zihnimde canlandırdığı duygular, düşünce ve izlenimler, serginin başarılı olduğunu bana gösterdi. Son olarak Versus Galeri'deki Metehan Özcan sergisinde de hafızayı kimlik temsili olarak ele alan sanatçının, kültürel kodları gözlemleyerek mülkiyet ve bir yere ait olma konularını kolaj işler ile tartışmaya açması, sergiyi benim gözümde değerli kıldı. 2024'te merakla beklediğim pek çok sergi var. Berlin'deki Nan Goldin sergisi, İngiltere'de Tate Modern'deki Yoko Ono ve Anthony McCall'ın seçkileri ziyaret listemdeler.
Maya Bitargil
"Baktığınızı görmek ve hatta baktığınızı duymak ve hissetmek. Eserle baş başa kalabilmek, mümkünse bazen kendi zihninizi bile sessize alabilmek... İzleyici eserlere dokunamazken, eserlerin izleyiciye dokunabiliyor olması işin hoş tarafı. Kimi sergi okunarak kimisi de hiç okunmadan gezilebilir. Sanatçıya, sanatçının işlerine ve insanın o anki ruh haline de bağlı. Bazen eserlerin sırrının çözülmesi gerekir, bazen de hiç anlam yüklemeden onun bir şey söylemesi beklenebilir. Doğru ve yanlış yok. Sergi gezerken mesele o anda olmak, orada kalabilmek ve sessiz kalma cesaretini gösterebilmekte yatıyor. 2023 yılında beni en çok etkileyen sergi, Rothko'nun Louis Vuitton Foundation'daki büyük seçkisiydi diyebilirim. 'Abstract Kralı'nın, kendisinin 'abstract' yapmadığını ispat ettiği bir duygu şöleni... İmkan yaratıp görmek benim için çok kıymetliydi. LV Foundation Arnault ailesinin gelini Natalia Vodianova ile Naked Heart Foundation yararına yaptığımız müzayede sonrası, hiç şüphesiz kuruma kendimi daha yakın hissetmeye başladım.
Türkiye Chopard, TekTaş'ın sahibi Shelly Ovadia sayesinde... Bu sergi için motivasyona gelirsek, aslında Rothko ismi kendi başına bir motivasyon. Bana en büyük hediye ise kızım ve annemle gezebilmek oldu. Bu, büyük bir hayal elbette. Erken dönem Rothko... İlk dönem eserlerine daha turuncu tonların hakim olduğu bir seçkiydi, sergi akıyordu. Kendi içinde temposu ve kalp atışları hissediliyordu. Yeterli nefes alacak boşluklar vardı... Rothko'nun hayatının içinde, Rothko'yla beraber kol kola yürüyor hissini yaratmıştı küratör. 2024'te merakla beklediğim sergi ise, 2025 Met Costume Institute Exhibition. Sanırım bu sene ilk defa Met Costume Institute Exhibition için bu kadar heyecanlıyım.