PIRIL GÜLEŞÇİ İLE SANAT SEKTÖRÜNDE NORMALLEŞME

"Global adımları takip etmeliyiz" diyen Pg Art Gallery kurucusu Pırıl Güleşçi Arıkonmaz 'dan sanat dünyasındaki yeni normali dinliyoruz.

19 Haziran 2020 Cuma 19:02 | Son Güncellenme:
8 dakika okunma süresi

Pandemi sürecinden sanat  piyasası nasıl etkilendi? Bir  galerici - müzeci ve küratör izleğinden anlatabilir misiniz?

Beklemediğimiz bir anda daha önce hiç deneyimlemediğimiz bir sürecin içine girdik. Birçok galeri yeni sergi hazırlığında ya da henüz açılışını yapmıştı. Biz de sergi hazırlıklarımızı hızlıca tamamlayıp galeriyi fiziksel olarak ziyarete kapattık. Zorunlu olarak bireysel izolasyon hali alışık olduğumuz sergileme yöntemlerimizi, deneyimleme olanaklarımızı etkiledi ve normallerimizi değiştirdi. Hızla değişen teknolojik araçlar ve dijital platformlar ise sanatın, sanatçının atölyesinden sanatsevere erişiminde köprü görevi gören galeri, müze ve küratörler için bu süreçte en önemli kaynaklardı. Ertelenen ve iptal edilen pek çok serginin yanı sıra sürece hızla adapte olan, online platformlara taşınan birçok sergiyi, etkinliği, atölye ziyaretlerini de evlerimizden takip edebildik. Galeri olarak biz ise Pg Art Gallery’de Ayla Turan’ın “Tehlikeli Oyunlar” ve Pg Basement’ta Ömer Faruk Yaman’ın “Voyager” adlı sergilerinin online açılışlarını gerçekleştirdik ve sosyal medya hesaplarımız üzerinden ziyarete açtık, soruları yanıtladık. Sanılanın aksine karantina süreci oldukça yoğun ve verimli bir dönem oldu bizim için.

Pek çok sergi dijitale taşındı. Sizce dijitalleşme pandemi karşısında üretilen bir çözüm mü? Yoksa sürdürülebilirliği var mı? Pandemi sonrasında da dijital sergilerle karşılaşmayı beklemeli miyiz?

Duruma hızla uyum sağlamamız ve izleyicilerden aldığımız olumlu geri dönüşler sayesinde ilk başlarda yaşadığımız tedirginlik ortadan kalktı. Teknik konulardaki becerilerimiz arttı, kullandığımız dil gelişti, izleyici kitlemiz genişledi, diyaloglarımız çoğaldı. Bu durum bize, dijitalleşmenin geçici bir çözümden ziyade sürdürülebilir bir alan sağladığını ve gerekliliğini gösterdi. Dolayısıyla var olan kaynakları akıllıca kullanıp sanatçılara, her koşulda görünürlük kazandırmaya devam etmemiz gerektiğini anladık ve buna inandık. Bu ana fikirle yola çıkarak hemen gelecek serginin hazırlıklarına başlayıp Ahmet Rüstem Ekici tarafından tasarlanan yeni sergi platformumuz Pg Online’ı hayata geçirdik. Pg Basement için planladığımız Hakan Sorar’ın “Through the Skin” adlı sergisinin açılışını yine Instagram üzerinden canlı yayın bağlantısı gerçekleştirerek yaptık. Sanatseverlerin herhangi bir yer ve zamanda telefon, tablet ve bilgisayar ile ziyaret edebilecekleri sergi, VR gözlüklerle de gezilebiliyor. Bu olağandışı sergileme biçimimize farklı bir boyut katacağını düşünerek sanatsever dostlarımıza VR gözlükler gönderdik. Dijital kanallar artık hayatımızın bir parçası haline geldi ve bundan sonra da Pg Online’da düzenli olarak sergiler açmaya devam edeceğiz.

Sanat piyasası pandemi sonrasında nasıl bir yol izleyecek? Toparlanmak için hangi stratejilere başvuracak?

Yavaş yavaş normal hayata dönmeye başladığımız bugünlerde müzeler ve galeriler, yeni saat düzenlemeleri ile kapılarını ziyarete açmaya başladı. Pg Art Gallery olarak biz de belirli kısıtlamalar dahilinde tekrar sanatseverlerle buluşmayı, diğer yandan da dijital platformlardaki etkinliklerimizi sürdürmeyi hedefliyoruz. “Yeni normal” diye tabir ettiğimiz düzenin, “hibrit” bir yapı olduğunun farkına varmalı ve stratejilerimizi ona göre planlamalıyız.

Pandemiden en çok etkilenenler bağımsız sanatçı ve kurumlar diyebilir miyiz? Normalleşme sürecinde onların izlemesi gereken yol nedir sizce?

Genç ve bağımsız sanatçılara alan açmanın ve görünürlüklerini arttırmanın önemli olduğunu düşünüyorum. Bu misyonla hareket ederek bir yıl arayla Pg Pop Up ve Pg Basement’ı hayata geçirdik. Burada pek çok bağımsız sanatçının çalışmalarını sanatseverlerle buluşturduk, ilk kez koleksiyona dahil oluşlarına şahit olduk, sevinçlerini paylaştık. 100’den fazla sanatçının çalışmalarından oluşan geniş bir seçki sunduğumuz ve gelirin sadece sanatçılar ve TOG Vakfı tarafından paylaşıldığı iki etkinliğe ev sahipliği yaptık. Pandemi sürecinde ise galeri ekibinin radarına takılan bağımsız sanatçılardan bir seçkiyi koleksiyonerlerle paylaştık. Yeni sergi mekanımız Pg Online’da da temsil ettiğimiz sanatçıların yanı sıra genç sanatçılara da yer vermeyi düşünüyoruz. Bağımsız sanatçılar ve kurumlar da hem erişilebilirlik hem de ekonomik olarak daha makul olduğundan online sergileme biçimlerine ağırlık vermeliler. Sosyal medya hesaplarını oldukça aktif bir şekilde kullanıp üretimlerini göstermeye devam etmeliler.

Pandemi döneminde fuarlarla ilgili farklı gelişmeler oldu. Örneğin, bazı fuarların çevrimiçi alanda eser sergilediklerini ve aktif duruma geldiklerini gördük. Fuarların gelişimiyle ilgili düşünceleriniz neler? Müzeler, galeriler açısından fuarların çevrimiçi alanda aktif duruma gelmesi nasıl bir etki yaratır?

Okuduğum yorumlara göre pek çok galeri, bu yıl gerçekleşen çevirimiçi fuar deneyiminden, geleneksel fuar tecrübesiyle karşılaştırdığında memnun kalmamış. Ancak çok kısa sürede ve hiç hazır değilken yepyeni bir düzen değişikliğine geçildiği, ekonomik ve sağlık anlamında pek çok kaygıların yaşandığı ve bunun ilk kez tecrübe edildiği düşünüldüğünde zaten muhteşem bir netice beklememek gerektiği sonucuna varabiliriz. Özellikle uluslararası fuarlar, bundan birkaç yıl sonra çevirimiçi platformlarını rayına oturtmuş, galerilere profesyonel sergileme biçimleri sunuyor olacaktır eminim. Contemporary Istanbul ile yaptığımız toplantıda da bu yıl fuarı hem fiziksel hem de çevirimiçi olarak kurguladıklarını öğrendim ve çok memnun oldum. Çünkü eğer gelişmek ve dünyaya açılmayı hedefliyorsak global olarak atılan her adımı itinayla takip etmeliyiz.

EN ÇOK OKUNANLAR

ALEM Talks Podcast: Beyza Şekerci

ALEM Talks Podcast: Beyza Şekerci

1 dakika okunma süresi
2025 SAG Ödülleri Kazananlar

2025 SAG Ödülleri Kazananlar

6 dakika okunma süresi
2025 SAG Ödülleri Kırmızı Halı Elbiseleri

2025 SAG Ödülleri Kırmızı Halı Elbiseleri

2 dakika okunma süresi
Independent Spirit Ödülleri Kırmızı Halı Elbiseleri

Independent Spirit Ödülleri Kırmızı Halı Elbiseleri

2 dakika okunma süresi
A$AP Rocky Davasında Son Karar: Beraat Etti

A$AP Rocky Davasında Son Karar: Beraat Etti

2 dakika okunma süresi

DAHA FAZLASI

Sanatla Büyüyen Bir Koleksiyoner: Ayda Elgiz Güreli

Sanatla Büyüyen Bir Koleksiyoner: Ayda Elgiz Güreli

Safilo Group CEO'su Angelo Trocchia ile Gözlük Modası

Safilo Group CEO'su Angelo Trocchia ile Gözlük Modası

Güven, Sevgi ve Saygı Çerçevesinde Yılları Deviren Hande Soral ve İsmail Demirci

Güven, Sevgi ve Saygı Çerçevesinde Yılları Deviren Hande Soral ve İsmail Demirci

İlham Dolu Hikayeler: Ebru Döşekçi

İlham Dolu Hikayeler: Ebru Döşekçi

İlham Dolu Hikayeler: Gözde Durmuş

İlham Dolu Hikayeler: Gözde Durmuş

Lüks Otelciliğe İlham Veren Bir Yolculuk

Lüks Otelciliğe İlham Veren Bir Yolculuk

İlham Dolu Hikayeler: Simay Bülbül

İlham Dolu Hikayeler: Simay Bülbül

Podyumdan Küresel Farkındalığa: Tülin Şahin Avrupa Parlamentosu'nda

Podyumdan Küresel Farkındalığa: Tülin Şahin Avrupa Parlamentosu'nda

İlham Dolu Hikayeler: Sinem Özler

İlham Dolu Hikayeler: Sinem Özler

TIME100 Listesinden Bir Mimar: Mina Hasman

TIME100 Listesinden Bir Mimar: Mina Hasman

Sınırları Aşan Bir Vizyon: Almila Dönmez

Sınırları Aşan Bir Vizyon: Almila Dönmez

İlham Dolu Hikayeler: Demet Sabancı Çetindoğan

İlham Dolu Hikayeler: Demet Sabancı Çetindoğan