14. İstanbul Bienali, TUZLU SU: Düşünce Biçimleri Üzerine Bir Teori başlığıyla Carolyn Christov-Bakargiev tarafından bir dizi işbirliği içerisinde şekillendirildi. Avrupa ve Anadolu yakasında, müzelerin yanı sıra tekneler, oteller, eski bankalar, otoparklar, bahçeler, okullar, dükkânlar ve özel konutlar gibi kara ve su üzerinde 36 farklı mekâna yayılan bienal, ücretsiz olarak seyircilerle buluştu. 14. İstanbul Bienali’nde 80’in üzerinde katılımcının 1.500’ün üzerinde eseri yer aldı.
İstanbul Bienali her yıl daha da fazla izleyiciye ulaşarak bu sene izleyici rekoru kırdı. 14. İstanbul Bienali sergilerini 545.000 ziyaretçi gezdi. 2005 yılındaki 9. İstanbul Bienali sergilerini yaklaşık 51.000, 2007 yılındaki 10. İstanbul Bienali sergilerini yaklaşık 91.000, 2009 yılındaki 11. İstanbul Bienali sergilerini yaklaşık 101.000 kişi, 2011 yılındaki 12. İstanbul Bienali’ni 110.000 ve 2013 yılındaki 13. İstanbul Bienali’ni 337.429 kişi gezmişti.
İSTANBUL BİENALİ’NDE BİR İLK: BİENAL BÜYÜKADA’DA
İstanbul Bienali bu yıl tarihinde ilk kez Büyükada’yı da sergi mekânı olarak kullandı. “Bienal Büyükada’da” Komitesi’nin ev sahipliğinde, DenizBank’ın sponsorluğu ile Altın, Gümüş ve Bronz Destekçiler’in katkılarıyla Büyükada’da yedi mekân, 1 Kasım’a kadar İstanbul Bienali’ni ağırladı.
14. İSTANBUL BİENALİ, SERGİLERİNİN YANINDA ETKİNLİKLERİYLE DE SANATSEVERLERLE BULUŞTU
Bienal kapsamında gerçekleştirilen TUZLU SU: Söz Edimleri ve Söylem Biçimleri başlıklı programda 200’den fazla sanatçı, bilim insanı, küratör, filozof ve kültürel aktivistlerin katılımıyla 80’nin üzerinde yuvarlak masa tartışmaları, seminerler, paneller, sözlü sunumlar, dinleyicilerle söyleşiler, atölye çalışmaları ve performanslar yapıldı. Program kapsamındaki etkinlikleri 3500’ü aşkın izleyici takip etti.
Bienal boyunca İstanbul Modern Sinema’da ücretsiz film gösterimleri de gerçekleştirildi. Müge Turan ile Carolyn Christov-Bakargiev tarafından Ekolojik Kurgular, Denizler Altında, Hayatta Kal! ve Kıyıdakiler olmak üzere dört tema etrafında hazırlanan program, uzun metrajlı filmler ile sanatçı filmleri ve video eşleşmeleri şeklinde tasarlandı. Film ve sanatçı işleri eşleştirmeleri ise James Richards tarafından yapıldı. 1 Kasım’a kadar devam eden programda toplamda 44 film izleyicilerle buluştu.
14. İSTANBUL BİENALİ KAPSAMINDAKİ ÇOCUK EĞİTİM PROGRAMI VE REHBERLİ TURLAR BÜYÜK İLGİ GÖRDÜ
14. İstanbul Bienali sürecince Koç Holding desteği ve Pace Çocuk Sanat Merkezi işbirliğiyle düzenlenen Çocuk Eğitim Programları, 1 Kasım’a kadar 8-18 yaş aralığındaki katılımcılara yönelik ve ücretsiz olarak gerçekleştirildi. Büyükada ve Galata Özel Rum İlköğretim Okulu’nda yapılan eğitimlere bu yıl 3.000’in üzerinde öğrenci katıldı. Öğrenciler ve gençler, bienali gezen izleyicilerin %30’unu oluşturdu.
Bienal ve gençleri bir araya getiren bir diğer proje ise bienalin rehberli turları oldu. 30’dan fazla mekânda ziyaretçileri gezdirmek ve onları bilgilendirmek adına birçok genç rehber, sergiler açılmadan önce bir ay boyunca eserler hakkında eğitim aldı ve bienal süresince Koç Holding desteğiyle gerçekleştirilen rehberli turlara katılmak isteyen ziyaretçilere eşlik etti.
14. İSTANBUL BİENALİ KATALOĞU, BİENAL İZLEYİCİLERİNİN VAZGEÇİLMEZİ OLDU
Carolyn Christov-Bakargiev tarafından, Süreyyya Evren’in editörlüğünde hazırlanan 14. İstanbul Bienali Kataloğu; sanat tarihçileri ve küratörlerin yanı sıra nörobilimden okyanus bilimlerine kadar çeşitli alanlardan bilim insanlarının özel olarak kaleme aldıkları makaleleri içeriyor. Yaklaşık 550 sayfadan oluşan katalogda aynı zamanda, bienal katılımcılarının ilk defa bu yayında görülebilecek özgün çizimleri ve yine her katılımcının seçimleriyle şekillenen, 1. yüzyıldan günümüze çok çeşitli metinleri kapsayan bir antoloji bölümü de yer alıyor. İKSV ve Yapı Kredi Yayınları tarafından, Vehbi Koç Vakfı’nın katkılarıyla yayımlanan Katalog, kitabevlerinden ve İKSV Tasarım Mağazası web sitesinden alınabilir. Bienalin yayınları ücretsiz olarak 14b.iksv.org adresinden indirilebilir ya da İKSV Kitaplık uygulamasıyla iPad üzerinden okunabilir.