Beyoğlu’ndaki Arter sanat galerisi 18 Eylül’e kadar “Her Düşenin Kanadı Yoktur” başlıklı bir grup sergisine ev sahipliği yapıyor. Bas Jan Ader, Phyllida Barlow, Cyprien Gaillard, Ryan Gander, Mikhail Karikis & Uriel Orlow, VOID ve Anne Wenzel’in eserlerini bir araya getiren serginin küratörlüğünü Selen Ansen üstleniyor. Küratör Selen Ansen, sergiyi başı sonu olmayan, birçok yöne açılan bir güzergâh olarak kurguladığını söylüyor ve “Her şeyin her an düştüğü ve düşmeye devam ettiği fikrinden hareket eden sergi, bir toz zerreciğinin, onu yere inmeye zorlayan kaderiyle, dilimizin ucundan dökülüveren sözcüklerin kaderini birbirine bağlayan ortak bir koşula işaret ediyor ve maddesel olsun ya da olmasın her şeyi düşmeye zorlayan bu ortak zeminde, beklenmedik ile sıradan olanı birbirine bağlayan baş döndürücü bir hareketin üretici gücünü açığa çıkarmayı amaçlıyor” diyor. Sergide çalışması yer alan Phyllida Barlow, çarpma kavramından hareketle ürettiği mekâna özgü iki yerleştirmeyle çok katmanlı bir “manzara” inşa ediyor.
Barlow’un mekâna yayılan yerleştirmesi mevcut mimari yapının içindeki fiziki kuvvetleri ve duygusal gerilimleri vurguluyor. Ryan Gander’in yerleştirmesinde, hepsi ayrı yerlerden fırlatılmış gibi görünen yüzlerce siyah ok, sergi mekânını bir savaş alanına dönüştürüyor. Yolların ve yönlerin çeşitliliğine bir övgü niteliğindeki bu yapıt, gerçek ile kurgunun çarpıştığı bir sahne sunarken, aslında mutlaklığın ve dikeyliğin otoritesinden başka hiçbir şeyin düşmekte olmadığı bir alan yaratıyor. Ses gibi maddi olmayan olgularla çalışan VOID ikilisi ise, İstanbul’dan seçtikleri çeşitli yüzeylerin kalıbını çıkarıyor ve bu kalıpları ses çıkaran nesnelere dönüştürüyorlar. İkili, izleyiciyi kentteki saklı anılara ve izlere kulak vermeye davet ediyor.
Anne Wenzel’in “Sessiz Manzara” adlı yerleştirmesi düşüş ile çöküş arasındaki akrabalığa işaret ederken “yücelik” sorunsalını da gözler önüne seriyor. Gaillard’ın bir bina yıkılırken çıkan yoğun toz dumanının sessiz karelerini, Niagara Şelalesi’nin köpükleriyle arka arkaya getirdiği videosu, 19. yüzyılda rağbet gören yıkıntı estetiğini günümüzde gösteriye duyulan iştahla iç içe geçirerek yeniden canlandırıyor. Küratör ve sanat teorisyeni Selen Ansen, yüksek lisansını Modern Edebiyat ve Film Çalışmaları, doktorasını ise Estetik alanında tamamladı. Arter: İstiklal Cad. No: 211/Beyoğlu, İstanbul.
Tel: +90 212 708 58 08/E: [email protected]/www.arter.org.tr