Dili çeşitli amaçlar için kullanabilme; Selamlaşma, söz verme istekte bulunma, bilgi verme vs.
Dili dinleyicinin durumuna göre değiştirebilme; Bir yetişkin ve bir çocukla farklı konuşma veya sınıf ortamı ile oyun alanında farklı konuşma vs.
Sohbet kurallarına uyum sağlama; Konuşmak için sıra beklemek, konuşurken göz teması kurmak, sözel ve sözel olmayan işaretleri doğru anlamak, kullanmak vs,
Sosyal dil kullanımı konusunda zorlanma, kişinin kendisini ifade edememesi, dili amaçlarına göre doğru kullanamaması, sohbet kurallarına dikkat etmemesi kişide sosyal (pragmatik) iletişim bozukluğu olduğunun göstergesidir. Çoğu zaman hiperaktivite bozukluğu, dikkat eksikliği, çeşitli davranışsal bozukluklar, öğrenme bozuklukları gibi çeşitli psikiyatrik durumlarla birlikte görülür. Genellikle çocukluk çağında başlayıp tedavi edilmediği takdirde ergenlik ve erişkinlikte de görülmeye devam etmektedir. Sosyal iletişimde yaşanan bu sorun kişinin çevresi ile etkili iletişim kuramamasına, sosyal ortamlarda başarısız olmasına hatta okuldaki ders başarısının negatif olarak etkilenmesine neden olur. Dikkate alınıp çeşitli tedaviler uygulanmadığı takdirde sosyal (pragmatik) iletişim bozukluğu kişinin bütün hayatını olumsuz olarak etkiler.
Nedenine dair net bulgular olmamasına karşın yapılan çeşitli araştırmalara göre sosyal (pragmatik) iletişim bozukluğu olan çocuk ve bireylerin aile öyküsünde iletişim bozuklukları, öğrenme güçlüğü, spektrum otizm vs. görülmektedir. Bu durum genetik faktörlerin hastalık üzerinde etkili olduğunu gösterse bile aile öyküsünde bu sorunlar olmayan bireylerinde iletişim sorunları olduğu gözlemlenmiştir.
Konuşma güçlüğü,
İletişimi sosyal alanda kullanamamak,
İletişim konusunda isteksiz olmak,
Sohbet kurallarına uyma konusunda güçlük çekmek,
Duygu ve düşünceleri ifade etme ve anlamada zorlanmak,
Dili dinleyicinin durumuna göre değiştirememek,
Sözel (konuşmadan çıkarılan anlamları), sözel olmayan (jest, mimik) iletişim yollarını anlama ve kullanmada güçlük çekmek,
Uygun çıkarımlar yapamamak, söylenilenleri yanlış anlamak,
Sohbet sırasında dinleyicinin konuyu bildiğini varsaymak.
Bu belirtilere sahip olan çocukların mutlaka bir psikologa götürülmesi gerekmektedir. Sosyal (pragmatik) iletişim bozukluğu kişi kendini doğru ifade edemediği ve anlama konusunda güçlük çektiği için okul ve iş hayatında başarısızlık, sosyal ortamlardan geri kalma, dışlanma, zorbalığa uğrama gibi birçok soruna neden olur.
Sosyal (pragmatik) iletişim bozukluğu kendiliğinden düzelmesi pek mümkün olmayan bir hastalıktır. Belirtileri gösteren çocukların mutlaka bir psikolog tarafından takip edilmesi gerekmektedir. Çeşitli tedavi yöntemleri uygulansa bile durumun gidişatı değişkendir. Bazı durumlarda tedavi olumlu yönde sonuç verir ve bu kişilerde iletişim konusunda kısa zamanda ciddi oranda gelişme görülür. Bazı durumlarda ise bu durum erişkinlikte de devam edebilmektedir.
Konuşma, beden dili kullanımı konusunda özel eğitim,
Sosyal beceri eğitimi,
Rehabilitasyon
Hastalık sonucu oluşan kaygı bozukluğu, takıntılı davranışlar vs. için bilişsel terapi,
Ağır kaygı bozukluğu, hiperaktivite ve dikkat eksikliği için ilaç kullanımı,
Anne babaya yönelik eğitim,
Aile-okul-çocuk-hekim iş birliği
Net bir tedavi yöntemi olmayan Sosyal (pragmatik) iletişim bozukluğu çocuğun, bireyin ihtiyaçlarına yönelik hazırlanan ve uygulanan yöntemler sayesinde büyük oranda tedavi edilebilir. Bu konuda ailelere büyük sorumluluk düşmektedir. Çocuğun terapide öğrendiklerini uygulama konusunda ona yardımcı olmalı, birlikte çokça sosyal aktiviteye dahil olmak ailenin özellikle dikkat etmesi gereken şeyler arasındadır.