İSTANBUL’DA SANAT BULUŞMASI

Sanatçı, fotoğrafçı ve çevre savunucusu Michel Comte ve model, stilist, kostüm tasarımcısı eşi Ayako Yoshida ile Comte’un Işık IV isimli Türkiye’deki ilk kişisel sergisinin açılışı sonrasında Dolapdere’de, Dirimart Galeri’de buluştuk.

ABONE OL
5 Aralık 2019 Perşembe 10:55 | Son Güncellenme:
4 dakika okunma süresi
İSTANBUL’DA SANAT BULUŞMASI

Eray ERKOCA – eray.erkoca@alem.com.tr / Fotoğraflar: Ertan DEMİRBİLEK

Michel Comte’u Armani, Ungaro, Ferrari, Dolce & Gabbana, Nike gibi dünyaca ünlü markaların moda çekimleri ve Vanity Fair başta olmak üzere pek çok moda dergisinin kapak kareleri ile tanıyoruz. Aslında sanat restorasyonu eğitimi alan, çağdaş fotoğraf sanatını derinden etkileyen otodidakt bir fotoğrafçı olan Comte; “Işık IV” sergisinde dünyamızın buzulları ve okyanuslarında meydana gelen çevresel çöküşün etkilerini keşfetmeye giriştiği, kolektif olarak harekete geçme ihtiyacına işaret eden büyük boyutlu yerleştirmelerini sunuyor. Sanatçı, “İsviçre’nin tam da Pizol buzuluna veda ettiği ve Avrupa Alpleri’nin tamamındaki buzulların yüzde 90’ının 2100 yılına kadar eriyip gideceği tahminlerinde bulunduğumuz bir anda burada sergilediğim iş, bize küresel ısınmanın etkilerini ve hepimizin buna bir tepki vermek zorunda olduğumuzu gösteriyor” diyor. İlk kişisel sergisini Türkiyeli sanatseverlerle buluştursa da, Comte İstanbul’u sık sık ziyaret ediyor aslında. İstanbul’un güncel sanat sahnesi ile ilgili en çok şaşırdığı şeyi sordumda, “Arter ve çağdaş sanat müzeleri ile İstanbul’daki özel koleksiyonları gezdiğim zaman beni en çok şaşırtan şey, Türkiyeli koleksiyonerlerin belli bir akım veya dönemi takip eden değil, heterojen eserleri koleksiyonlarına katmaları” diyor ve ekliyor: “Los Angeles’ta bir koleksiyonerin evine gittiğinizde homojen bir koleksiyon ile karşılaşırsınız. Burada ise büyük ölçekli bir eserin yanında küçük çerçeveli bir resmi görebiliyorsunuz.” Comte’a heterojen koleksiyonların muhtemel sebebinin piyasa kaygıları veya içerik ile biçim arasındaki fark olup olmadığını sorduğumda, “Katılmıyorum. Ekonomik sebeplerin çok da etkili olduğunu sanmıyorum çünkü buradaki koleksiyonları gördüğünüzde ne kadar masum ve içten olduklarını hissedebiliyorsunuz” diyor. Biçim ile ilgili olduğunu düşünmediğinin de altını çizen Comte ayrıca, çağdaş ve İslam sanatının birlikteliğinin örneklerini Contemporary Istanbul’da gördüğünü ve çok etkilendiğini söylüyor. Dirimart’taki sergisinde çevresel çöküşü odağına alan sanatçı, “Sanat ve çevre aktivizmi arasındaki ilişki nedir?” soruma cevap verirken Çin güncel medya sanatının bu konuda örnek teşkil ettiğini vurguluyor. Bu durumun son derece güncel bir sorundan, Çin’in ciddi bir boyuta ulaşan hava kirliliğinden kaynaklandığını söyleyen Comte, sanatın herhangi bir alanında çevre sorunlarını dikkate alan çalışmaların yapılmasının günümüzde en çok ihtiyaç duyulan şey olduğunun altını çiziyor. Comte’a göre, “Çağdaş sanatın tek engeli, bizim kendi kendimize dayattığımız engel.” Geleceğin müzesinin iç mekanda değil, dış mekanda var olacağını, çevre ile daha yakın bir ilişki kuracağını vurgulayan sanatçı, gelecek hakkında iyimser. Geniş arazilerin erişimini genç sanatçılara açan Koreli ve Brezilyalı koleksiyonerlerin sayesinde 60’lardaki arazi sanatı gibi bir hareketin doğmakta olduğunu söyleyen Comte kendisini, “Troublemakers- The History of Land Art” filminin yapımcısı olma şansını elde eden az sayıdaki insandan biri olarak görüyor.

RÖPORTAJIN TAMAMI BU HAFTA ALEM'DE.

EN ÇOK OKUNANLAR

Bir Mirasın İzinde
Bir Mirasın İzinde

Bir Mirasın İzinde

1 dakika okunma süresi
İstanbul'un En Yeni Mekanları
İstanbul'un En Yeni Mekanları

İstanbul'un En Yeni Mekanları

48 dakika okunma süresi
Haftanın Mekânı: Arbor İstanbul
Haftanın Mekânı: Arbor İstanbul

Haftanın Mekânı: Arbor İstanbul

4 dakika okunma süresi
Antik Dünyanın Gölgesinde Doğan Yeni Bir Çağdaş Miras
Antik Dünyanın Gölgesinde Doğan Yeni Bir Çağdaş Miras

Antik Dünyanın Gölgesinde Doğan Yeni Bir Çağdaş Miras

9 dakika okunma süresi
Haftanın İlham Rehberi 24-30 Kasım
Haftanın İlham Rehberi 24-30 Kasım

Haftanın İlham Rehberi 24-30 Kasım

15 dakika okunma süresi

DAHA FAZLASI

Gian Paolo Barbieri: Moda Fotoğrafçılığının Zamansız Kahramanı
İSTANBUL’DA SANAT BULUŞMASI

Gian Paolo Barbieri: Moda Fotoğrafçılığının Zamansız Kahramanı

Dönüşümün İçinde Bir Yolculuk
İSTANBUL’DA SANAT BULUŞMASI

Dönüşümün İçinde Bir Yolculuk

Sanatın Çok Katmanlı Yüzü
İSTANBUL’DA SANAT BULUŞMASI

Sanatın Çok Katmanlı Yüzü

Geleneksel Koleksiyonda Dijital Dönüşüm
İSTANBUL’DA SANAT BULUŞMASI

Geleneksel Koleksiyonda Dijital Dönüşüm

Refik Anadol'un “Sense of Healing” Eseri İlk Kez İstanbul'da
İSTANBUL’DA SANAT BULUŞMASI

Refik Anadol'un “Sense of Healing” Eseri İlk Kez İstanbul'da

İstanbul'un 20 Yıllık Sanat Günlüğü: Contemporary Istanbul
İSTANBUL’DA SANAT BULUŞMASI

İstanbul'un 20 Yıllık Sanat Günlüğü: Contemporary Istanbul

Kuşların Şiirsel Güzelliği
İSTANBUL’DA SANAT BULUŞMASI

Kuşların Şiirsel Güzelliği

Kasım 2025'te Kaçırılmaması Gereken Sergiler
İSTANBUL’DA SANAT BULUŞMASI

Kasım 2025'te Kaçırılmaması Gereken Sergiler

Ekim 2025'te Kaçırılmaması Gereken Sergiler
İSTANBUL’DA SANAT BULUŞMASI

Ekim 2025'te Kaçırılmaması Gereken Sergiler

Annie Leibovitz'in Harikalar Diyarı
İSTANBUL’DA SANAT BULUŞMASI

Annie Leibovitz'in Harikalar Diyarı

Deneysel Sinemadan Hollywood'a: Tilda Swinton'ın Kariyerine Yakın Markaj
İSTANBUL’DA SANAT BULUŞMASI

Deneysel Sinemadan Hollywood'a: Tilda Swinton'ın Kariyerine Yakın Markaj

Kraliyetten Hollywood'a: Cecil Beaton'a Saygı Duruşu
İSTANBUL’DA SANAT BULUŞMASI

Kraliyetten Hollywood'a: Cecil Beaton'a Saygı Duruşu