Berin SOMAY – [email protected] / Fotoğraflar: Doruk SEYMEN
Tasarım her yerdedir! Artık cep telefonları ve internet gibi teknolojiler sayesinde tasarımın hayatımızdaki rolünün farkındayız” diyen Design Week Turkey 2018 Danışma Kurulu Başkanı Gökhan Karakuş, dünyada tasarım kültürünün geldiği noktaya dikkat çekiyor. T.C. Ticaret Bakanlığı koordinasyonu ile Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) tarafından ülkemizde bir tasarım kültürü oluşturmak ve Türkiye’deki tasarımcıları uluslararası platforma taşımak amacıyla bu yıl 16-18 Kasım’da Haliç Kongre Merkezi’nde gerçekleşecek olan Design Week Turkey’yi, dünyaya yön veren tasarım trendlerini ve Türk tasarımının geleceğini Gökhan Karakuş’tan dinledik.
Design Week Turkey ile neler hedefliyorsunuz?
Amacımız, tasarımın ekonomi ve toplumdaki rolü hakkında farkındalık yaratmak. Türkiye’de tasarım, ekonomik kalkınmada önemli bir role sahip. Design Week Turkey (DWT) ile tasarımın, tasarımcının ve tasarım fikirlerinin önemli örnekleri aracılığıyla Türkiye’nin her yerinde tasarımın görünürlüğünü artırmayı amaçlıyoruz. DWT, Türkiye’de ulusal düzeyde tasarım hakkında konuşmak için önemli bir platform sunuyor. Endüstri temsilcileriyle tasarımcıları bir araya getiren ve katma değerli ürünler üretebilmek adına bir buluşma zemini oluşturan Design Week Turkey, yaratıcı ekonomileri güçlendirmeyi ve girişimciliği teşvik ediyor; endüstriler arası iş birlikçi multidisipliner projeleri ve titiz tasarım araştırmalarını kapsamlı bir şekilde planlıyor. Kısacası DWT, hem katılımcı profili hem de içerik anlamında, Türkiye’nin en geniş kapsamlı tasarım etkinliği. Bizler bir yandan ihracatımıza katma değer yaratırken, diğer yandan ise ülkemizde bir tasarım kültürü oluşturarak Türk tasarımcılarımızı dünyaya tanıtmayı hedefliyoruz.
Peki Design Week Turkey kapsamında bu sene ziyaretçiyi neler bekliyor?
Design Week Turkey’nin davet ettiği konuşmacılar ve düzenlediği sergiler ile atölyeler, ziyaretçilerin ilginç tasarım fikirleriyle etkileşimde bulunmaları için mükemmel bir fırsat olacak. Mesela ben, Türkiye’deki genç tasarımcıların fırsatlarını gösteren iki panel tartışmasını yöneteceğim. Geçtiğimiz iki yıl ünlü isimleri ağırlayan Design Week Turkey, bu yıl da dünyaya yön veren tasarım trendlerini ziyaretçiler ile buluşturacak. Bu yılki ana teması ‘Tasarım Ekosistemi’ olan Design Week Turkey’de; Türk Tasarımı, Tasarım-Ekonomi İlişkisi, Küçük ve Büyük Endüstrilerde Tasarım ve Üretim, Girişimcilik, Zanaatkârlık, Endüstriyel Tasarım, Lüks Tasarım, Görsel İletişim Tasarımı ve Moda Tasarımı gibi tasarım ekosistemini oluşturan konular ayrıntılı olarak işlenecek. Bu yıl tasarımın genç nesile ilham vermesi ve rehberlik etmesi hedefiyle, disiplinlerarası ekipler tarafından gerçekleştirilen başarılı yatırımların önemli örnek çalışmaları da sergilenecek. Etkinlik kapsamında düzenlenecek Design Turkey Endüstriyel Tasarım Ödülleri’nde ise bu yıl 13 ayrı sektörden, son üç yıl içerisinde üretilmiş tasarımlar, 30 uluslararası jüri üyesi tarafından değerlendirilecek. Aynı zamanda gençlerin ve yeni nesil tasarımcıların katılacağı henüz ürün haline gelmemiş, taze fikirlerin değerlendirileceği Kavramsal Tasarım Ödülleri kategorisi de yer alacak.
Etkinlik her yıl farklı bir ana tema ile düzenleniyor. Bu yılki ‘Tasarım Ekosistemi’ başlıklı temadan bahseder misiniz?
Bugün Türkiye’de aktif bir ‘Tasarım Ekosistemi’ var. Bu sistemi daha da ileriye taşımayı ve Türkiye ekonomisini büyütmek için nasıl geliştirilebileceğini göstermeyi umuyoruz. Katma değerli üretim denilince akla ilk gelen tabii ki marka ve tasarım. Biz, bir yandan ihracat yapmayan firmalarımızın ihracat yapması için çabalarken, bir yandan da ihracatımızın kalitesini artırmaya önem veriyoruz. Cari açığın azaltılmasında en önemli unsur olan ihracatın, tasarımın katkısı ile artacağına dikkat çekmek istiyoruz. Bu konuda devletimizin önemli teşvikleri var. Tasarım Merkezi ve Ar-GE merkezi açmak isteyen firmalarımıza çok ciddi destek veriyorlar. İşte bu yüzden bu yılki temamızın adı ‘Tasarım Ekosistemi’. Biz, bu ekosistemin içinde sanayicilerimiz de yer almalı diyoruz. DWT, firmalarımız ve tasarımcılarımız için büyük bir fırsat. Amacımız, tasarımın ekonomik gelişme ve kalkınmaya olan etkisini vurgulamak ve tasarımın gücüyle uluslararası arenada rekabetçi üstünlük sağlanabileceğini göstermek. Firmalarımızın yeni ürün geliştirme kapasitelerini artırarak ‘yenilikçi ve tasarım değeri yüksek markalı ürünler’ üretilmesinin önünü açmak istiyoruz.
Röportajın tamamı ALEM'de.